• کد خبر: ۷۲۴۹
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۶ - : ۱۵:۲۹

گزارش اختصاصی “اقتصاد سالم” از جهنّم مهاجران در یونان

نگار محمدی _ خبرنگار آزاد از افغانستان _؛ گزارشی اختصاصی از وضعیت اسکان و زندگیِ مهاجران در کمپ کاراتپه در یونان، تهیه و در اختیار پایگاه خبری “اقتصاد سالم” قرار داده است که در زیر میخوانید.

کسانی که راه مهاجرت را در پیش گرفتند یا قبلا مهاجر بودند، یونان را به خوبی می‌شناسند؛ کشوری که با کمپ‌هایش ناخوشایندترین نام برای مهاجران به شمار می‌آید.

درباره وضعیت فعلی مهاجران در کمپ های مهاجرین در یونان، زهرا سادات موسوی از مهاجران افغان که در سال ۲۰۱۸ به یونان آمده است، به ما می‌گوید: یونان جهنم پناهجوهاست. وضعیت کمپ‌ها، رسیدگی مسوولان امر و معضلات بلاتکلیف بودن در کشوری که هر لحظه امکان دارد نامه دیپورتت را صادر کند، گویای این وضعیت است.

بزرگترین مشکل پناهجویان

زهرا بزرگترین مشکل پناهجویان افغان در یونان را بلاتکلیفی می‌داند، مشخص نبودن سرنوشت پناهجوها پس از یک مدت طولانی که آیا آنها به افغانستان بازگردانده میشوند یا به کشورهای نسبتا بهتری فرستاده و اسکان داده میشوند؛ همه اینها باعث شده جوانان زیادی سرخورده شده و راه خطرناک عبور از دریا را در پیش بگیرند.

برخی از آنها که بعد از اینکه دو سال را در کمپ بوده و سختی‌های زیادی را متحمل میشوند، جواب منفی یا به اصلاح ردی می‌گیرند، راهی جز خودکشی نمی‌بینند.

وضعیت کمپ کاراتپه

چندی پیش کمپ موریا که حدود ۱۳ هزار مهاجر را در خود جای داده بود، دچار حریق شده و به طور کامل از بین رفت. به جای آن کمپ کاراتپه که در ساحل دریای اژه قرار دارد و یک محل قدیمی و سابقا مورد استفاده ارتش یونان بود، امروز برای اسکان مهاجران انتخاب شده است.

این کمپ از چادرهایی تشکیل شده که فاقد هرگونه گرمایشی در فصل سرد زمستان است و پناهجویان باید با لباس گرم و پتو خود را از محفوظ نگه دارند.

همانطور که گفته شد این کمپ در کنار ساحل است و سطح آن کاملا خاکی و خامه است به شکلی که مشکلات زیادی را به وجود آورده، خصوصا در زمان‌هایی که باد بوزد یا پس از بارش باران زمین به باتلاق مبدل شود.

کرونا و تست منحصر به فرد یونانی

در کمپ کاراتپه تو اگر قوزک پایت هم درد داشته باشد و به داکتر مراجعه کنی، می‌گوید تو کرونا داری!

زهرا که از نحوه برخورد داکتران (دکتران) ناراضی است می‌گوید شما اگر خدایی ناکرده سرطان هم داشته باشید به شما دوایی به نام پرستامول تجویز می‌کنند. جدیدا هم با هر مراجعه‌ای به تو می‌گویند کرونا داری حتی اگر قوزک پایت درد داشته باشد. پس آن مجبور هستی دو هفته در قرنطینه سخت بمانی و با هیچکی ملاقات نکنی. حالا هم که یونان قرنطینه سراسری است و سه هفته هیچکس حق تردد ندارد.

مهاجران افغان در یونان، چه می‌خواهند؟

زهرا می‌گوید از حکومت افغانستان هیچ نمی‌خواهیم، آنها مقصر اصلی مهاجرت ما هستند و اگر قادر به تامین امنیت بودند ما مهاجرت نمی‌کردیم اما از یونان و اتحادیه اروپا خواهان رسیدگی سریع به پرونده‌های مهاجرتی‌مان هستیم و پیش از آن باید به وضعیت معیشت پناهجویان در کمپ نامناسب کاراتپه رسیدگی شود، اینجا به معنای واقعی کلمه “جهنم” است.

از سال ۲۰۱۵ دقیقا سالی که یونان ورشکسته شد، موج جدید مهاجرت از کشورهایی همچون افغانستان، سوریه و عراق به سمت اروپا آغاز شد و چالش جدیدی را برای این اتحادیه ایجاد کرد.

با بررسی این اتفاق کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند که یونان را به مرکز نگهداری مهاجران در این قاره تبدیل کنند؛ تصمیمی که با توجه به کمک‌های فراوان سازمان‌های بین المللی و اتحادیه اروپا برای اقتصاد این کشور ورشکسته یک پیشنهاد مطلوب به نظر می‌رسید.

سال ۲۰۱۸، با موج دوم مهاجرت به اروپا عملا وظیفه یونان عملی شد و این کشور طبق مسئولیتی که برعهده گرفته بود، مهاجران را به کمپ‌ها انتقال داد تا مراحل رسیدگی به کیس‌ها و پرونده‌های آنها انجام شود.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=7249
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما