• کد خبر: ۷۶۸۳
  • ۱۳۹۹-۰۹-۰۳ - : ۱۴:۵۸

افتخارِ خانمِ سفیر به دوشیده شدن “تاریخی و عمیق”

سفیر سعودی در آمریکا اخیرا اظهار کرده که روابط ۲ کشور “تاریخی و عمیق تر” از آن است که وابسته به ۱ فرد در عربستان یا آمریکا باشد. در پاسخ به ایشان باید پرسید کدام تاریخ و کدام عمق!؟

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، ایالات متحده آمریکا ۲۴۰ سال پیش و عربستان سعودی با پادشاهی خاندان آل سعود، حدود ۹۰ سال پیش در سال ۱۹۳۲ تاسیس شد. بنابراین واضح است که نه پادشاهی سعودی نه ایالات متحده آمریکا، هیچ کدام از تاریخ دراز و قابل توجهی که بر روابط آنها بتوان صفت “تاریخی و عمیق” را گذاشت، برخوردار نیستند.

اما نکته جالب تر و مهمتر، نوع رابطه ۲ کشور و “عمقِ” این رابطه به قولِ خانم سفیر است.

بنیانگذار عربستانِ سعودی ۹۰ سال پیش بعد از به دست گرفتن قدرت برای مقابله با رقبای داخلی و دشمنان خارجی، به فکر جلب حمایت آمریکایی ها افتاد و به همیت دلیل امتیاز انحصاری کاوش و حفاری نفت در عربستان را به شرکت آمریکایی “استاندارد اویل کالیفرنیا” اعطا کرد که این شرکت بعدها به شرکت “آرامکو”ی فعلی تبدیل شد.

این کار به کام آمریکایی های دورمانده از خسارات فجیعِ جنگ جهانی دوم که اقتصادشان به سرعت در حال رشد بود و به شدت به منابع انرژی به ویژه نفت ارزان نیاز داشتند، خوش آمد و به فکر استعمار نوین در عربستان افتادند.

بر همین اساس رابطه رسمیِ عربستان سعودی و آمریکا دقیقا براساس تاراج نفت عربستان از سوی آمریکا، از ۷۰ سال پیش آغاز شد. در ۱۴ فوریه سال ۱۹۴۵ فرانکلین روزولت رییس جمهور وقت آمریکا در راه بازگشت از کنفرانس یالتا (کنفرانس یالتا یا کنفرانس کریمه کنفرانسی بود که چند ماه پیش از پایان جنگ جهانی دوم از چهارم تا یازدهم فوریه ۱۹۴۵ در کاخ تزارها در شهر یالتا در شبه جزیره کریمه برگزار شد. در این کنفرانس فرانکلین روزولت رئیس‌جمهور آمریکا، وینستون چرچیل نخست‌وزیر انگلستان و جوزف استالین رهبر شوروی حضور داشته و عمدتاً دربارهٔ سرنوشت کشورهای اروپایی پس از پایان جنگ به بحث پرداختند. این کنفرانس پس از کنفرانس تهران (۱۹۴۳) و پیش از کنفرانس پتسدام (ژوئیه ۱۹۴۵) برگزار شد) با عبدالعزیز عبدالرحمن آل سعود بنیانگذار پادشاهی سعودی دیدار کرد.

در این دیدار که در عرشه کشتی جنگی کوینسی برگزار شد، پیمان ۶۰ ساله (کوینسی) بین عربستان سعودی و آمریکا منعقد شد که سنگ بنا و آغاز رابطه بین آمریکا و سعودی است.

دیدار بنیانگذار آل سعود و رییس جمهور وقت آمریکا در عرشه کشتی جنگی برای امضای پیمان ۶۰ ساله

طبق این پیمان، آمریکا متعهد شد از خاندان سعودی در برابر هرگونه تهاجمی حمایت بی قید و شرط سیاسی و نظامی کند. در عوض پادشاهی سعودی نیز متعهد شد تا ۶۰ سال نفت کشور عربستان را در اختیار آمریکا بگذارد. این پیمان در سال ۲۰۰۵ در زمان ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش، برای ۶۰ سال دیگر تمدید شد و شرکت نفتی آرامکو (آمریکایی_سعودی) بازیگر انحصاری صنعت نفت عربستان است.

بنابراین با مرور کوتاه تاریخچه روابط این ۲ کشور دیده می شود که آنچه خانم سفیر سعودی در آمریکا از آن به عنوان روابط تاریخی و عمیق ۲ کشور نام برده، همان ۷۰ سال مستعمره و تحت الحمایه آمریکا بودن عربستان سعودی و دوشیده شدن این گاو نفتی از سوی آمریکا است.

این مطلب را شخص دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نیز ۵ سال پیش زمانی که نامزد مورد حمایت حزب جمهوری خواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری بود در تبلیغات انتخاباتی اش علنا اعلام کرده بود.

وی اظهار کرده بود:” عربستان برای ما گاوی شیرده است که هر وقت بخواهیم از آن طلا و دلار می دوشیم و هروقت شیرش تمام شود آن را سر می بریم.”

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=7683
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. محمدمحسن گفت:

    حرف خانم سفیر، حرف مضحک بیش نیست. این را همه میدانند که بین آمریکا و عربستان سعودی هیچگونه پیشینه ای تاریخی. فرهنگی، زبانی، نژادی، ووو. وجود ندارد. آنچه برای آمریکا و سعودی مهم است منافع این دو کشور است. آل سعود بقای خود را در حمایت از آمریکایی ها می داند و آمریکایی ها هم در سدد تامین منافع شان است. این امر، معمولی و متعارف بین همه ای کشورها می باشد.

دیدگاه شما