• کد خبر: ۸۱۱۱۶
  • ۱۴۰۲-۰۹-۰۱ - : ۱۱:۵۵

میانگین حقوق در کشورهای اروپایی چقدر است؟

با وجود “قوانین ضد تبعیض و امنیت شغلی” در اتحادیه اروپا، وقتی صحبت از حقوق و دستمزد در کشورهای عضو این اتحادیه به میان می‌آید، بسته به عوامل مختلف مانند قوانین، تقاضا، تورم و موارد دیگر، اختلافات فاحشی در میزان پرداخت‌ها وجود دارد.

 به گزارش اقتصاد سالم ؛  شبکه خبری یورونیوز در گزارشی تصریح کرد که با وجود “قوانین ضد تبعیض و امنیت شغلی” در اتحادیه اروپا، وقتی صحبت از حقوق و دستمزد در کشورهای عضو این اتحادیه به میان می‌آید، بسته به عوامل مختلف مانند قوانین، تقاضا، تورم و موارد دیگر، اختلافات فاحشی در میزان پرداخت‌ها وجود دارد.

مقایسه کشورهای سراسر اروپا از نظر دستمزد:

طبق آمار ارائه شده توسط شرکت تحلیلی استاتیستا Statista، در سال ۲۰۲۲، متوسط دستمزد سالانه در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بین ۷۳۶۴۲ یورو در ایسلند تا ۲۴۰۶۷ یورو در یونان متغیر بوده است.

کشورهای ایسلند (۷۳۶۴۲ یورو)، لوکزامبورگ (۷۲۵۲۹ یورو)، سوئیس (۶۷۶۰۵ یورو)، بلژیک (۶۳۷۵۸ یورو) و دانمارک (۵۹۴۰۵ یورو) بیشترین پرداخت را در سال ۲۰۲۲ داشتند.

این در حالی است که کمترین میانگین پرداخت حقوق در یونان (۲۴۰۶۷ یورو) و اسلواکی (۲۴۳۳۷ یورو)، مجارستان (۲۶۳۷۶ یورو)، پرتغال (۲۹۵۴۰ یورو) و جمهوری چک (۳۰۹۶۷ یورو) بوده است.

طبق آمار یورواستات، متوسط پرداخت به نیروی کار ساعتی در اتحادیه اروپا ۳۰.۵ یورو بابت هر ساعت بوده است. میانگین حقوق سالانه برای کارمندان مجرد بدون فرزند ۲۶۱۳۶ یورو بود.

بر اساس این گزارش، زوج‌های شاغل با دو فرزند به طور متوسط سالانه ۵۵۵۷۳ یورو درآمد دارند.

شکاف دستمزد جنسیتی تعدیل نشده در سال ۲۰۲۱، ۱۲.۷ درصد بود که بیشترین شکاف در استونی با ۲۰.۵ درصد و کمترین شکاف در لوکزامبورگ با ۰.۲- درصد گزارش شد. با این حال، طبق گزارش کمیسیون اروپا، شکاف دستمزد در سال ۲۰۲۳، رشده کرده و به ۱۳ درصد رسیده است.

اتحادیه اروپا برای پر کردن شکاف دستمزدها چه می کند؟

در سال ۲۰۲۰، کمیسیون اروپا راهبردی را برای پر کردن این شکاف تا سال ۲۰۲۵ اعلام کرد. پس از آن این کمیسیون دستورالعمل شفافیت پرداخت را در ژوئن ۲۰۲۳ با بودجه ۶.۱ میلیون یورویی برای کمک به اجرای آن راه اندازی کرد. این امر تشخیص تبعیض پرداختی را برای کارکنان آسانتر کرد. همچنین به عنوان یک دستورالعمل برای کارفرمایان عمل کرد.

به طور معمول بخش‌هایی که بیشترین درآمد را در اروپا دارند، بخش‌های مالی، بیمه، برق، معدن، فناوری اطلاعات، خرده‌فروشی و آموزش هستند. در طرف دیگر، بخش‌هایی که کمترین درآمد را دارند، بخش‌های پشتیبانی اداری، گردشگری و ساخت‌وساز هستند.

دستمزدهای بالای گزارش شده در ایسلند ناشی از اتکای بیشتر بخش خصوصی این کشور به قراردادهای دسته جمعی است. برخی افزایش‌ها نیز به دلیل اضافه شدن مزایای کووید-۱۹ به دست مزدها و همچنین افزایش مجدد حقوق ساعتی پس از کاهش در طول همه‌گیری کرونا بوده است.

ایسلند همچنین یکی از گران ترین کشورهای جهان است که تورم آن دائمی و بالاست و همین امر باعث می شود کارگران و کارمندان خواهان دستمزدهای بالاتری باشند.

بخش‌های مالی و بانکی بیشترین میزان دستمزدهای جذاب لوکزامبورگ را به خود اختصاص می‌دهند، به طوری که اکثر بانک‌ها از کارمندان بسیار تحصیل‌کرده، با تجربه و مورد تقاضا استفاده می‌کنند. تعدادی از آن ها هم مهاجر هستند.

لوکزامبورگ همچنین حداقل دستمزد خود را در مقایسه با میانگین دستمزدها و تغییرات قیمت هر دو سال یکبار مورد تجدید نظر قرار می‌دهد، بنابراین استانداردهای دستمزد در این کشور بسیار به روز است.

با این حال، حقوق در لوکزامبورگ تا حد زیادی به بخشی که کارمندان در آن فعال هستند، سابقه کار، سن و همچنین تحصیلات و تجربه آن‌ها بستگی دارد.

این امر می تواند باعث ایجاد نابرابری های قابل توجهی حتی در یک بخش، بسته به عنوان شغلی یک کارمند شود. به این ترتیب، با وجود کاهش بهره وری، متوسط حقوق ها در لوکزامبورگ از سال ۲۰۱۵ کم و بیش ثابت بوده است.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=81116
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما