• کد خبر: ۸۱۱۶۵
  • ۱۴۰۲-۰۹-۰۱ - : ۱۵:۱۴

قوانین جدید تأسیس صرافی‌ها

با ابلاغ دستور العمل جدید تأسیس صرافی ها، سرمایه صرافی نوع اول مبلغ ۲۵ میلیارد تومان وجه نقد، نوع دوم مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان وجه نقد و نوع دوم با سطح فعالیت سوم مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان وجه نقد شد.

 به گزارش اقتصاد سالم ؛ محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز از تدوین مقررات جدید تأسیس صرافی‌ها در شورای پول و اعتبار خبر داد؛ او  با اشاره به تغییرات اساسی در مجوز صرافی‌ها این اقدام را در راستای نظارت بیشتر بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: ما تعداد زیادی صرافی داریم و همین عدم رضایت ما از صرافی ها منجر به انحلال کانون صرافان شد و به دنبال سازوکار جدید برای نظارت بر صرافی ها هستیم. بسیاری از صرافی هایی که نیز تابع مقررات نبودند مجوزهایشان لغو شده است.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: بنابراین به طور منظم بر عملکرد صرافی ها نظارت داریم و اخیراً نیز مقررات جدیدی را به شورای پول و اعتبار بردیم تا در مجوز صرافی ها تغییرات اساسی بدهیم. به زودی قانون و مقررات جدید تأسیس صرافی‌ها اعلام خواهد شد.

اطلاعات دریافتی خبرنگار تسنیم نشان میدهد، دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها در ۵۹ ماده و ۳۸ تبصره در یکهزار و سیصد و هفتادمین جلسه مورخ ۱۶ آبان ۱۴۰۲ شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است.

از تاریخ لازم  الاجرا شدن این دستورالعمل، «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها» موضوع مصوبه یکهزار و سیصد و چهاردهمین جلسه مورخ ۲۸/۰۲/۱۴۰۰ شورای پول و اعتبار، احکام مرتبط با صرافی در دستورالعمل اجرایی عملیات پولی و بانکی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه مورخ ۱۳/۰۶/۱۳۷۹ شورای پول و اعتبار که مغایر با این دستورالعمل است و همچنین دیگر مصوبات مغایر با این دستورالعمل، منسوخ می گردد.

دستورالعمل جدید صرافی‌ها که از سوی بانک مرکزی تدوین شده نشان میدهد که سرمایه صرافی نوع اول مبلغ ۲۵ میلیارد تومان وجه نقد، نوع دوم (با سطح فعالیت اول و دوم) مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان وجه نقد و نوع دم (با سطح فعالیت سوم) مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان وجه نقد تعیین شده است.

برای مشاهده متن کامل دستورالعمل جدید تأسیس صرافی‌ها اینجا کلیک کنید.

قیمت دلار صرافی ملی , بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ,

بنابراین و طبق این ماده از دستورالعمل جدید تاسیس صرافی‌ها، حداقل مبلغ سرمایه تعیین شده برای صرافی های نوع اول در استان تهران و شهرهای اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، کرج، مشهد، قم و ارومیه مبلغ دویست و پنجاه میلیارد ریال و سایر شهرها مبلغ یکصد و سی میلیارد ریال  است.

صرافی های نوع دوم با سطح فعالیت اول و دوم مبلغ هزار میلیارد ریال و صرافی های نوع دوم با سطح فعالیت سوم نیز باید دو هزار میلیارد ریال بپردازند.

طبق تبصره یک ماده ۱۲ دستورالعمل جدید تاسیس صرافی‌ها، بانک مرکزی می تواند نسبت به تغییر حداقل سرمایه موضوع این ماده حسب شرایط و اقتضائات از جمله تورم اقدام نماید.

تبصره ۲ این ماده نیز تأکید دارد، حداقل ۹۰ درصد از سرمایه صرافی سهامی خاص باید به صورت مستقیم متعلق به شخص حقوقی باشد.

و براساس تبصره ۳، هر گاه زیان انباشته صرافی از ۵۰ درصد سرمایه ثبت شده بیشتر شود، هیات مدیره مکلف است نسبت به یکی از موارد ذیل اقدام نماید:

۱- افزایش سرمایه نقدی حداقل به میزان زیان انباشته

۲- کاهش سرمایه ثبتی به میزان سرمایه موجود مشروط بر آنکه سرمایه جدید کمتر از حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس و فعالیت صرافی متناسب با نوع صرافی و تعدد شعب آن نشود

۳- انحلال صرافی

به گزارش تسنیم، تصبره ۴ ماده ۱۲ دستورالعمل جدید تأسیس صرافی‌ها نکاتی را درباره افزایش سرمایه توسط صرافی ها در نظر گرفته که عبارتند از:

۱- به صورت واریز نقدی به پول رایج کشور به حساب صرافی

۲- از محل سود انباشته پس از کسر مانده مطالبات غیرجاری صرافی سهامی خاص از اشخاص وابسته مبتنی بر صورتهای مالی حسابرسی شده برای صرافی سهامی خاص

۳- از محل سود انباشته پس از کسر مانده بدهکار حساب جاری شرکا مبتنی بر صورتهای مالی حسابرسی شده برای صرافی تضامنی

۴- از محل مطالبات حال شده سهامداران یا شرکا منوط به ارایه تعهدنامه محضری سهامدار یا شریک مبنی بر رعایت الزامات مربوط به مبارزه با پولشویی و تایید حسابرس صرافی در خصوص مطالبات مذکور

۵- از محل مازاد تجدید ارزیابی ملک محل فعالیت صرافی به نام شرکت

در تبصره ۵ نیز قید شده،  تجدید ارزیابی ملک محل فعالیت صرافی به نام شرکت صرفا هر ۵ سال یکبار می تواند صورت پذیرد.

تبصره ۶ هم تأکید دارد که در خصوص صرافی نوع دوم وابسته به موسسات اعتباری، افزایش سرمایه تا حداقل مقرر در ماده ۱۲ این دستورالعمل از حدود مقرر در دستورالعمل سرمایه گذاری در اوراق بهادار مستثنی است.

همچنین در تبصره ۷ آمده است: افزایش سرمایه بیش از حداقل مقرر در تبصره ۶ از محل سود انباشته و مطالبات حال شده سهامداران/شرکا که متضمن تودیع وجه نقد نمی باشد، از حدود مقرر در دستورالعمل سرمایه گذاری در اوراق بهادار مستثنی می باشد.

به گزارش تسنیم، طبق تعریف درج شده در ماده ۴ این دستورالعمل، صرافی شرکتی که با مجوز بانک مرکزی تأسیس شده و موضوع فعالیت آن انجام عملیات صرافی بوده و مشتمل بر دو نوع زیر می باشد:

(۱) صرافی نوع اول صرافی است که صرفاً مجاز به خرید و فروش نقدی ارز و مسکوک میباشد.

(۲) صرافی نوع دوم: صرافی است که مجاز به خرید و فروش نقدی ارز و مسکوک، عملیات مربوط به حواله های ارزی و ارایه خدمات ارزی برون مرزی از طریق کارگزاران میباشد.

گفتنی است، تأسیس صرافی نوع اول توسط اشخاص حقیقی صرفاً در قالب شرکت تضامنی امکان پذیر است. ضمن اینکه تأسیس صرافی نوع دوم توسط اشخاص حقوقی در قالب شرکت سهامی خاص و توسط اشخاص حقیقی در قالب شرکت تضامنی امکان پذیر است.

همچنین در این دستورالعمل قید شده که مسئولیت نظارت بر رعایت قوانین و مقررات بخشنامه ها و دستورات ابلاغی بانک مرکزی از جمله قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم توسط شعبه و باجه و همچنین جبران خسارات ناشی از تخلفات آن بر عهده هیأت مدیره صرافی میباشد.

در ماده ۹ فصل دوم ضوابط تأسیس آمده: مؤسسین حسب مورد باید از شرایط زیر برخوردار بوده و به همراه تقاضای خود مدارک و اطلاعات را در قالب فرمهای اعلامی بانک مرکزی از طریق سامانه های ذی ربط به آن بانک ارایه نمایند؛

۱-۹- دارا بودن تابعیت ایران و سکونت در ایران

-۲-۹- پیرو دین اسلام یا یکی از اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

-۳-۹ داشتن صلاحیت فردی

-۴-۹- نداشتن سابقه چک برگشتی رفع سوماتر نشده در شبکه بانکی کشور

۵-۹- اشخاص حقوقی باید در شمول شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و یا بازارهای اول و یا دوم شرکت فرابورس ایران باشد

-۶-۹- اشخاص حقوقی باید فاقد زیان انباشته بوده و عملکرد آن برای ۳ سال منتهی به زمان تقاضای تأسیس صرافی سودآور باشد

-۷-۹ نداشتن بدهی غیرجاری به مؤسسات اعتباری

-۸-۹ تعیین تکلیف بدهی قطعی مالیاتی

-۹-۹ شفاف بودن آورده آنها از نظر منشا و احراز بلاشکال بودن منشأ آن توسط بانک مرکزی

۱۰۹- نداشتن سمت مدیر عامل عدم عضویت در هیأت مدیره و همچنین نداشتن همزمان سهم یا سهم الشرکه در سایر صرافی ها

۱۱-۹- نداشتن همزمان سمت مدیر عامل و عدم عضویت در هیأت مدیره مؤسسه اعتباری؛

۹ – ۱۲- عدم عضویت در هیأت مدیره نداشتن سمت مدیر عامل و نداشتن سهم یا سهم الشرکه در صرافیهایی که طی دو سال قبل از تاریخ ارایه درخواست توسط
متقاضی اجازه نامه فعالیت آنها توسط بانک مرکزی ابطال شده است

۹ – ۱۳- عدم سلب صلاحیت متقاضی در صورت دارا بودن سمت عضویت در هیات مدیره یا مدیر عامل در سایر صرافیها طی دو سال قبل از تاریخ ارایه درخواست توسط وی.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=81165
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما