• کد خبر: ۸۱۲۰
  • ۱۳۹۹-۰۹-۱۰ - : ۲۳:۵۹

روند اخلال در نظام اقتصادی توسط موبایلی‌ها ادامه دارد؟

*چه تشکیلاتی پشت تخریب دولت برای موضوع گران فروشی قرار گرفته؟*

*لزوم ورود مجدد دستگاههای نظارتی بر واردات*

گزارشی از مهدی نادعلی/ دیده بان اصناف

متاسفانه در شرایط بد اقتصادی، تهدید و تحریم همه جانبه قدرتهای مستکبر جهان بر کشور عزیزمان ایران هنوز شاهد بروز فساد و اخلال در نظام اقتصادی کشور توسط سودجویان و سوداگران و دلالان هستیم.
با وجود تمامی شرایط بحرانی و با وجود کاهش روزافزون واردات؛ شرکتهای واردکننده تلفن همراه حسب صورت اعلامی بانک مرکزی پرچمدار تخصیص ارز نیمایی بودند !!! اما متاسفانه نه درس عبرتی از افراد مجرم قبلی در این بازار گرفتند و نه شیرینی سودهای میلیاردی در این بازار ترس مجازات قوی قهریه را از آنان گرفته است.
✔️ولی با وجود دریافت این حجم ارز نیمایی چرا باید هنوز شاهد افزایش قیمت موبایل در بازار باشیم؟؟؟

*دیده بان گزارش میدهد:*

⏪ با وجود این میزان تخصیص ارز تا امروز، بازهم مدیران شرکتهای واردکننده در مصاحبه های خود(خاصه مدیر یکی از ابر واردکنندگان تلفن همراه که جزو سه شرکت اول دریافت کننده ارز نیماست) از کوتاهی بانک مرکزی در تخصیص ارز جهت واردات گله مند بوده و در مصاحبه دیروز خود با ارائه آمار مدعی کمبود کالا تا نیمه آذر شد.
⏪ این در شرایطی است که دانش آموزان برای تهیه تلفن همراه و استفاده از برنامه شاد تحصیلی بدنبال خرید گوشی بوده و حتی در موردی تاسف بار منجر به خودکشی کودک جنوبی گردید و موجی از شرمساری پدران را به دلیل این ناتوانی برای تهیه گوشی همراه موجب شد.

*نکته قابل تامل:*
❌ رضا قربانی رییس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل که شرکتش بیشترین میزان ارز نیمایی را بر اساس لیست اعلامی بانک مرکزی نیز به خود تخصیص داده است میگوید:

*«تا زمانی که شاهد تخصیص ارز کاهشی با نرخ کاهشی امروز برای واردات موبایل نباشیم؛ نرخ ارز این روزها، ملاک قیمت گذاری موبایل و هر کالای دیگری نخواهد بود.»*
وی نیز در پاسخ به اینکه: «آیا ارزانی موبایل در راه است؟» گفته است: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالین این حوزه؛ تخصیص ارز با قیمت کاهشی امروز، زمینه کاهش قیمت موبایل در ماه‌های آینده را خواهد ساخت. با توجه به این موضوع که ملاک قیمت گذاری در کالا به موجود بودن آن کالا نیز بستگی دارد؛ شاید عدم توجه سریع‌تر به این موضوع در ماه های آتی اختلالاتی در بازار موبایل رقم بزند!!!

قربانی تاکید می‌کند: «تا زمانی شاهد تخصیص ارز کاهشی با نرخ کاهشی امروز برای واردات موبایل نباشیم؛ نرخ ارز این روزها، ملاک قیمت گذاری موبایل و هر کالای دیگری نخواهد بود.»

قربانی گفته: با اشاره به این موضوع که در هفته گذشته شاهد نوسانات خاصی در بازار موبایل نبودیم، در انتها اضافه می‌کند: «احتمالا پس از پشت سر گذاشتن محدودیت دو هفته‌ای که یک هفته از آن را پشت سر گذاشتیم، شاهد رونق دوباره بازار موبایلی که دچار رکود است باشیم. این روزها ضمن اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده؛ کاهش نرخ ارز سبب شده افراد برای خرید دست نگه دارند تا قیمت کالاها با نرخ کاهشی همراه شوند. با این وجود، احتمالا پس از گذشت هفته بعدی، و باز شدن بازارها *میزان تقاضا بالاتر خواهد رفت*.

✅ *نتیجه:*
*چرا با توجه به تخصیص ارز نیمایی بایستی موبایل با نرخ ارز آزاد و روز محاسبه گردد؟*

برچسب‌ها:,

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=8120
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما