• کد خبر: ۸۵۰۵۵
  • ۱۴۰۲-۱۰-۱۱ - : ۱۰:۲۴

امید به زندگی در ایران ۷۶ سال است

وزیر بهداشت با بیان اینکه پیشرفت‌هایی که در حوزه سلامت حاصل شد، شعار و ادعا نیست، گفت: در ابتدای انقلاب، شاخص امید به زندگی ۵۶ سال بود و اکنون به ۷۶ سال رسیده است.

 به گزارش اقتصاد سالم ؛ بهرام عین‌اللهی در نشست هم‌اندیشی و تقدیر از پژوهشگران برتر حوزه پژوهش کشور و رونمایی از چهار  داروی جدید با فناوری پیشرفته، با اشاره به دستاوردهای شاخص حوزه سلامت در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: پیشرفت‌هایی که در حوزه سلامت حاصل شد، شعار و ادعا نیست، بلکه همگی واقعیت داشته و مستند است؛ برای مثال، در ابتدای انقلاب، شاخص امید به زندگی ۵۶ سال بود و اکنون به ۷۶ سال رسیده است.

ارتقای شاخص‌های بهداشتی در کشور

وی افزود: مرگ و میر نوزادان از ۳۲ در هزار به ۸ در هزار تولد، مرگ و میر مادران باردار از ۲۵۵ در ۱۰۰ هزار  به ۲۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده و مرگ و میر کودکان از ۲۵ در هزار به ۱۴ در هزار تولد زنده رسیده است.

عین‌اللهی با بیان اینکه کنترل و پیشگیری از  بیماری‌های واگیر از جمله بیماری کرونا در کشورمان موفقیت‌آمیز بوده است، ادامه داد: شبکه‌های بهداشتی در کشورمان توسعه پیدا کرده است و اکنون ۱۸ هزار خانه بهداشت و مرکز بهداشتی در کشور داریم.

وزیر بهداشت، افزایش دسترسی مردم به خدمات پیشرفته سلامت در اقصی نقاط کشور و توسعه کمّی و کیفی نظام آموزش و پژوهش  در راستای پاسخگویی به نیاز جامعه را از جمله دستاوردهای حوزه سلامت برشمرد و گفت: هدف اصلی ما ایجاد نظام پیشرفته سلامت در نظام تمدن نوین اسلامی است.

وی با اشاره به برنامه عدالت و تعالی نظام سلامت، عنوان کرد: از ارکان این برنامه تاکید بر رشد پژوهش‌ها است.

عین‌اللهی با اشاره به رشد پژوهش‌‌های پزشکی در ۲ سال اخیر ادامه داد: در این مدت ۱۶ هزار تخت بیمارستانی به مراکز بهداشتی افزوده شد، همچنین ایجاد ۲ هزار مرکز بهداشتی، نصب ۲۸۰ دستگاه پیشرفته پزشکی در اقصی نقاط کشور، پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی پرونده الکترونیک سلامت، بیمه همگانی سلامت، طرح سلامت خانواده و برنامه‌ها و طرح‌های مرتبط با جوانی جمعیت نیز پیگیری و اجرا شده است.

وی با بیان اینکه مشارکت خیّرین سلامت نیز با رشد ۷۵ درصدی همراه بوده است، گفت: در سال گذشته، ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از سوی خیّرین سلامت برای توسعه پروژه‌های حوزه سلامت کشور صرف شد.

عین‌اللهی با تاکید بر خودکفایی و تکیه بر تولید داخل خاطرنشان کرد: باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم حرکت کنیم.

وی گفت: در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ۲۲ هزار عضو هیئت علمی فعالیت دارند که ۴۸ درصد اساتید آن  را زنان تشکیل می‌دهند و  می‌توان گفت شاخص خوبی در رشد علمی و بالندگی بانوان دانشمند کشورمان محسوب می‌شود.

عین‌اللهی با اشاره به این که زیرساخت‌های مناسبی در کشور در حوزه سلامت وجود دارد، خواستار انجام پژوهش‌‌های عالمانه و کسب یافته‌‌های جدید علمی شد و افزود: پژوهش‌های علمی باید منحصربه فرد، تازه و به دور از تقلید باشند.

وی تاکید کرد: محیط‌های آزمایشگاهی و کتابخانه‌ای در دانشگاه‌ها باید زمینه‌ ساز پژوهش باشند و اطلاعات علمی مورد نیاز دانشجویان در همه زمینه‌‌ها در دسترس آنان باشد.

لزوم به‌روزرسانی منابع و اطلاعات علمی

وزیر بهداشت در ادامه تاکید کرد: از وظایف اصلی رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، به روزرسانی منابع و اطلاعات علمی است؛ همچنین پیش‌بینی اتاق فکر در مراکز تحقیقاتی، الزامی است؛ زیرا ایده‌پردازی، مقدمه پژوهش است و برای ایجاد آن لازم لازم است بانک ایده‌پردازی ایجاد شود.

عین‌اللهی با اشاره به اهمیت روش‌های پژوهش، ادامه داد: پژوهش غیر روشمند اعتبار ندارد، بلکه راه و روش پژوهش است که به آن اعتبار می‌دهد و محققان و پژوهشگران باید به دنبال کشف دانش جدید باشند.

فعالیت ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی در کشور

وزیر بهداشت به اهمیت خلاقیت و نوآوری اشاره کرد و گفت: در کشور ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی داریم که لازم است این مراکز “خلاقیت و نوآوری” را در اولویت قرار دهند، زیرا شاخص ارزیابی این مراکز، سنجش دو مولفه مذکور خواهد بود.

وی افزود: شاخص دیگر این است که پژوهش‌ها منطبق بر نیاز جامعه انجام شوند.

عین‌اللهی گفت: در حوزه پژوهش به تشکیلات چابک، جهادی و فعال نیاز داریم و ورود دانشجویان علاقه‌‌مند به مراکز تحقیقاتی، نقطه عطفی در حوزه پژوهش محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما امروز در مراکز تحقیقاتی به جهش علمی نیاز داریم که با ایده پردازی، خلاقیت و نوآوری میسر می‌شود.

تاکید بر لزوم همگرایی، هم‌افزایی و همتاپروری در مراکز تحقیقاتی

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم همگرایی، هم‌افزایی و همتاپروری در مراکز تحقیقاتی، تصریح کرد: موضوع مهمی که امروزه در بسیاری از دستگاه‌ها مطرح است، این است که منابع مالی را وارد حوزه پژوهش، دانش پروری و فعالیت‌های دانش بنیان کنیم.

وی ضمن تاکید بر بهره وری مراکز تحقیقاتی، گفت: مراکز تحقیقاتی باید ماموریت‌گرا باشند و براساس آمایش سرزمین به پژوهش بپردازند.

لزوم تهیه نقشه علمی جامع تحقیقات در کشور

وزیر بهداشت با اشاره به لزوم تهیه نقشه علمی جامع تحقیقات در کشور اظهار کرد: باید ایده‌های نوآورانه به محصول تبدیل شوند و مراکز شتاب‌دهنده با کمک نیروهای مردمی افزایش یابند.

وی گفت: در دولت مردمی، ۵ پارک علمی فناوری سلامت و ۱۱ مرکز نوآوری سلامت ایجاد شده است.

عین‌اللهی ضمن تاکید بر تجمیع مراکز تحقیقاتی افزود: باید تهدیدات حوزه سلامت در کشور شناسایی شوند و هر دانشگاهی در منطقه خود این موضوع را پیگیری کند.

وزیر بهداشت با تاکید بر رفع موانع تجاری‌سازی تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تاکنون ۵۰۸۰ محصول سلامت محور تولید شده که از این میزان ۱۳۰۳ محصول وارد بازار شده است.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=85055
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما