• کد خبر: ۸۵۲۰۹
  • ۱۴۰۲-۱۰-۱۳ - : ۸:۰۲

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۳ دی

بازار سهام دومین هفته دی‌ماه را در روندی نزولی سپری کرد. برخی این کاهش را روند اصلاحی می‌دانند. اما آیا این مسیر احتیاطی در آخرین روز هفته به پایان می‌رسد؟

 به گزارش اقتصاد سالم ؛ در پایان معاملات چهارمین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۴۴ درصد، معادل ۱۵ هزار و ۷۴۷ واحد از ارتفاع این شاخص در سطح دو میلیون و ۱۷۸ هزار و ۷۵۲ واحدی قرار گرفت.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی  را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با افت ۰.۷۱ درصدی (معادل پنج هزار و ۳۷۰ واحد)، تا پله ۷۵۵ هزار واحدی تنزل یافت. شاخص‌ کل فرابورس نیز با افت ۰.۵۹ درصدی معادل ۱۵۵ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح ۲۶ هزار و ۳۰۹ واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز سه‌شنبه، پنج هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارمین روز هفته را نیز ۹ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آنها از بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز سه‌شنبه بورس، خبر از خروج ۲۴۱ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

سناریوهای پیش روی شاخص کل

از منظر تکنیکال، پنج موج در صعود اخیر شاخص کل رخ داده و دو سناریو را پیش روی شاخص کل قرار داده است؛ سناریوی نخست مبنی بر اصلاح قیمتی تا خط روند صعودی (محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی) و برخورد با آن در محدوده زمانی ۱۸ دی‌ماه و سپس آغاز لگ جنبشی روند صعودی است.

سناریوی دوم نیز اصلاح زمانی تا محدوده زمانی هشت تا ۱۰ بهمن‌ماه را مطرح می‌کند. در این سناریو، ارتفاع شاخص کل به سطوح زیر دو میلیون و ۱۵۰ هزار نفوذ نخواهد کرد.

اینکه نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در مسیر کدامیک از سناریو‌های مطرح شده قرار گیرد در جریان روزهای آتی مشخص خواهد شد. از منظر تکنیکال، اصلاح قیمتی شاخص کل (سناریوی اول) برای چشم‌انداز هفته‌های آتی بهتر است. چرا که با تخلیه قدرت فروشندگان و همچنین رسیدن RSI به مناطق امن، رشد بعدی این نماگر بهتر خواهد بود.

پیش بینی بورس چهارشنبه

با توجه به اینکه طی روزهای اخیر، بازار سهام روندی متعادل و ساید داشته است، به نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه یابد؛ به‌ویژه اینکه بازار هنوز محرک قوی ندارد و معامله‌گران همچنان بر تک‌سهم‌ها متمرکز هستند. به این ترتیب بازار در صورت ثبات شرایط فعلی، در آخرین روز هفته نیز حرکت تازه‌ای نخواهد داشت و احتمالا با فروش‌های پایان هفته نیز مواجه باشد.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=85209
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما