• کد خبر: ۸۶۰۳۲
  • ۱۴۰۲-۱۰-۲۱ - : ۱۵:۲۱

واکنش ها به توئیت دختر افغان درباره کاهش جمعیت ایران: اظهار عقیده آزاد است / افغان ستیزی، تبدیلِ فرصت به تهدید است

مدتی ست که فضایی خاکستری و بعضا “افغان سِتیزانه” پیرامون پناهجویان و مهاجران در برخی رسانه ها و فضای مجازی کشور شکل گرفته است…

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، در این رابطه نکات مهمی باید مدنظر قرار گیرد:

۱_ جهانِ امروز، جهانِ بدون مرز است و دیگر “ایرانی و افغانستانی و غیره”؛ معنایی ندارد.

۲_ در دنیای امروز، تنها یک مفهومِ متصلب، غیرقابل خدشه و مقدس وجود داشته و به منزله ی ناموسِ مردم هر کشوری ست که همان “منافع ملی” جامعه است.

۳_ منافع ملی ایران نیز حکم می کند اتباع افغانستانی که به ایران مهاجرت کرده اند و بخشی از آنها نیز در ایران به دنیا آمده اند؛ در جامعه ی ایرانی پذیرفته شده و “هضم” شوند.

۴_ نکته ی مهم در این رابطه این است که اتباع افغانستانی و هر کشور دیگری، به ارزش های بنیادینِ جامعه ایرانی و گوهره ی تمدنیِ “ایران_شیعه” احترام گذاشته و به هیچ وجه “مُتعرضِ” این اصول نشوند.

۵_ به عنوان یک مصداقِ مهم در همین رابطه، سازمان های امنیتی کشور باید نظارت کنند که آن دسته از اتباع افغانستانی که تحت تاثیر ایدئولوژیِ “تکفیری_وهابیِ” عربستان سعودی و گروه های تروریستی همچون داعش هستند؛ تحت عنوانِ “پناهنده و مهاجر” وارد ایران نشده و سلول های تروریستی و سرطانی در کشور تشکیل ندهند.

۵_ به جز استثنای خاصِ ذکر شده در بالا، باقیِ اقوام و مذاهب افغانستانی از نزدیکان به فرهنگ و مذاهبِ ایران زمین بوده و باید با برنامه ریزی مناسب؛ حضور آنها به یک “فرصت” برای کشور تبدیل شود.

اکثریت قریب به اتفاق افغانستانی ها در ایران به کار شرافتمندانه و مدیریت خانواده و زندگی مشغول هستند

۶_ درواقع باید توجه داشت که صرفِ اختلاف نظر و سلیقه با اتباع افغانستانی نباید باعث ایجادِ دودستگی بین ۲ ملت که اتفاقا از تاریخ و فرهنگ و ریشه مشترک برخوردار هستند، بشود.

۱/۶_ به عنوان مثال روز گذشته توئیتی از دختر نوجوان افغان، درباره ی کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران منتشر شد که بحث ها و حاشیه های زیادی را نیز به دنبال داشت.

۲/۶_ با این حال به نظر می رسد که چِنین حساسیتی نسبت به اظهاراتِ احساساتی یک دختر نوجوان که فاقدِ هرگونه جایگاه و قدرتی در جامعه ی ایران است؛ چندان منطقی نبوده و جای فرهنگ مدارا در این نمونه ها خالی است.

۷_ همچنین اخیرا اخباری درباره ی وقوع جرائم خشن و نفرت بار همچون دزدی و تجاوز به عنف از سوی تعدادی از اتباع افغانستانی در رسانه های داخلی و خارجی منتشر شده که برخی نیز تمایل داشته اند از این اخبار برای دمیدن در تنورِ “اَفغان ستیزی” استفاده کنند…

۸_ در این موارد باید توجه داشت که گناه چند نفر را به پای یک جمع و قوم نمی نویسند، ضمن اینکه شاید عدم ساماندهیِ برخی از اتباع خارجی و وجودِ اتباع غیرمجاز و شناسایی نشده؛ نیز در وقوع برخی جرائم نقش داشته است که این نقیصه باید از سوی سازمان های مربوطه رفع شود.

۹_ درمجموع باید گفت به جای “اَفغان ستیزی” که پروژه ی برخی جریان های تروریستی در کشور افغانستان و همچنین ایران ستیزان در خارج از کشور نیز هست؛ باید تلاش شود جریانِ “جامعه پذیری” و نهادینه سازیِ ارزش ها و اصولِ جامعه ی ایرانی در میانِ اتباع مهاجر افغانستانی که ایران را برای زندگی انتخاب کرده اند، تقویت شود.

۱۰_ بدیهی ست که این کار نیاز به برنامه ریزی و اجرا از سوی دستگاه های مسئول دارد.

۱۱_ در پایان ذکر این مهم خالی از لطف نیست که یکی از مهمترین هنرها و تخصص های فرمانده ی شهید “قاسم سلیمانی” که از او فرمانده ای نخبه و برجسته در سطح منطقه و جهان ساخته بود؛ تواناییِ “تبدیل تهدیدها به فرصت” بود…

۱/۱۱_ در همین رابطه رسانه ها و مردم و مسئولان باید مراقب باشند که با “اَفغان هراسی”، واقعیتِ حضور و فرصت های ناشی از حضور اتباع و مهاجرانِ افغانستانی در ایران؛ به تهدید تبدیل نشود!

۲/۱۱_ فراموش نکنیم این دقیقا همان هدفی است که برخی طیف های تروریستی در افغانستان و همچنین ایران ستیزان در سرویس های اطلاعاتی و رسانه های خارجی؛ به دنبال آن هستند تا موجی از ناآرامی و درگیری به این بهانه ایجاد کنند که در آن خشک و تَر با هم می سوزند…

۱۲_ همچنین به آن دسته از رسانه ها و افرادی که با هر اتفاق و خبری از “اخراجِ دسته جمعیِ افغانستانی ها از ایران” سخن می گویند؛ باید یادآوری کنیم که بزرگی و اصالتِ ایران در طول تاریخ به اخلاق و رعایت ارزش های بشری و انسانی بوده است…

۱/۱۲_ آیا می شود خانواده ای که در ایران شکل گرفته و فرزندانِ آن در ایران به دنیا آمده اند و در ایران درس می خوانند و کار می کنند را به یکباره از خانه و زندگیِ خود اخراج کرد!؟

۲/۱۲_ آیا متوجه می شوید شنیدنِ هر روزه ی این سخنان با روح و روانِ پناهجویان و مهاجرانِ افغانستانی که در ایران خانواده تشکیل داده و محترمانه و شرافتمندانه؛ در حالِ کار و زندگی هستند، چه می کند!؟

 

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=86032
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. سعید جباری گفت:

    واقعا دلیل این افغان ستیزی احمقانه مشخص نیست برای من. انگار یه پروژه س.

  2. حمید کشاورز گفت:

    سلام ودرود
    افغانستان سرزمینی است که در طول تاریخ جزئی از خراسان بزرگ یعنی جزئی از ایران بزرگ بوده است که متاسفانه بوسیله عوامل استعمار انگلیس یا روسیه از سرزمین اصلی جدا شده اند
    ملت افغانستان با ایرانیان مشترکات فراوانی دارند چون خون ، نژاد ،دین ، رسم ورسوم باستانی و اخلاقیات
    امروزه متاسفانه انسان های کج اندیش سعی در ایجاد تشویش و هرج ومرج در روابط این همنوعان مهاجر دارند که بتوانند به اهداف استعماری خود برسند
    اصولا امار ناهنجاری یا بروز جرم در بین مهاجرین نسبت به ساکنان بومی هر منطقه بیشتر میباشد، ولی در خصوص افغانها براساس مطالعات وزارت کشور جرم و ناهنجاری نسبت به ایرانیان در بین افغانها کمتر می باشد

  3. ناشناس گفت:

    یادداشت جالب و آموزنده ای بود تشکر از آقای معتمدی نویسنده محترم

  4. حجت گفت:

    افغانستان بخشی از سرزمین تاریخی ایران بوده است
    درواقع افغانستانی ها به خانه خود ایران باز می گردند
    افغان ستیزها که ریشه در جریان های ایران ستیز دارند می خواهند در جغرافیا و فرهنگ ایران بزرگ تفرقه ایجاد کنند و از شکل گیری و بازیابی مجدد امپراطوری ایران هراس دارند

  5. شاهباز گفت:

    متشکر از یاداشت روشنگرانه شما روزنامه نگار محترم جناب معتمدی

  6. ناشناس گفت:

    یعنی الان افغانستانی ها به صورت غیرقانونی و بدون هویت سرازیر بشن تو ایران، افغانستان ملحق میشه به ایران؟ لابد طالبان هم جزئی از ایران محسوب میشه و با صلح و صفا کنار ما زندگی میکنه، واقعأ که …

  7. مهدی بیانی گفت:

    خداوند بشریت را با قوم و قبیله آفرید تا همدیگر را بشناسند اما مرز های که فعلا بروی انسانها بسته شده، بانی آن خود انسانهاست اما اصل بشریت بر اساس زندگی کنارهمدیگر است، هیچ کسی از کسی برتری یا کاستی ندارند.
    اما در خصوص مهاجرت مهاجرین افغانستانی در ایران این را باید گفت که درسته امروزه شاهد مهاجرین در ایران هستیم اما باید این مسئله رو حل و هضم کنیم نباید در قبال تفرقه و ایجاد فتنه حرکت کنیم، باید تفکر وهابی و سلفی رو جدا کرده و مانع ورود شد اما دیگر مردم عادی امروز مهمان هستند وقتی افغانستان شاهد امنیت شد خیلی از افغانستانی ها خواهان برگشت به کشور خود هستند.
    زنده باد بشریت زنده باد مسلمانی

  8. ناصر گفت:

    درود بر شرافت و انسانیت نویسنده

دیدگاه شما