• کد خبر: ۸۷۱۶۸
  • ۱۴۰۲-۱۱-۰۶ - : ۱۶:۲۱

واکنش اسرائیل به رای دیوان بین المللی دادگستری لاهه علیه اقدامات آنها در غزه چه خواهد بود

ساعتی پیش حکم اولیه ی دیوان و دادگاه بین المللی لاهه مبنی بر “محکومیت کشتارِ مردم غزه توسط اسرائیل” صادر شد.

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، رئیس دیوان بین المللی دادگستری مستقر در لاهه اعلام کرد:” این دادگاه از فاجعه در غزه اطلاع داشته و کشتارِ مستمر در آنجا را محکوم می‌کند… دامنه اختیارات دادگاه در این زمینه به دلیل درخواست ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی محدود است… اگر شرایط با مواد ۷ و ۹ منشور دادگاه مطابقت داشته باشد دادگاه می‌تواند تدابیر موقت را اتخاذ کند… دادگاه نمی‌تواند درخواست اسرائیل برای رد شکایت آفریقای جنوبی را بپذیرد”.

اما واکنش احتمالی رژیم اشغالگر به این تصمیم چه خواهد بود!؟

۱_ نگاهی به گذشته نشان می دهد که در اکثریت نزدیک به مطلق موارد مشابه، رژیم صهیونیستی تصمیمات سازمان ملل و دیگر مجامع بین المللی در محکومیت اقداماتش را “رَد” کرده و به “تقابل” با این تصمیمات پرداخته است.

۲_ مقامات رژیم اشغالگر در بیشتر موارد برای رد تصمیمات سازمان های بین المللی در مقابله با جنایات و تجاورزهای این رژیم؛ از حربه ی تکراری و نخ نَما شده ی “ضِدیت با قوم یهود در جهان” و ارتباطِ آنها با “یهود ستیزی” استفاده می کنند.

۳_ طبق همین سابقه، پیش بینی می شود به زودی مقامات رژیم اشغالگر از یک سو حکم دادگاه بین المللی لاهه را زیر سوال برده و از سوی دیگر بر ادامه اقداماتِ خود در غزه “تاکید” کنند.

/دادگاه لاهه از اسرائیل خواست به دادگاه گزارش دهد/
دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد اسرائیل بایستی ظرف ۱ ماه اقداماتی را که برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام می‌دهد، به این دادگاه گزارش دهد.
قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری گفت:” این حکم برای اسرائیل تعهدات بین‌المللی ایجاد می‌کند”.
دیوان بین‌المللی دادگستری می‌گوید:” اسرائیل بایستی اقدامات فوری و موثر برای دسترس‌پذیر کردن نیازهای پایه‌ای انسانی در نوار غزه را فراهم کند”.

۴_ با توجه به این نکته که موجودیت و بقای رژیم صهیونیستی (اسرائیل) بر “اعمال زور و تجاوز” بنا شده و ادامه یافته است؛ پیش بینی می شود مقامات این رژیم در واکنش به حکمِ امروز دادگاه بین المللی لاهه، سطحِ جنایات و نسل کُشی فلسطینیان در غزه را “افزایش” نیز دهند.

۵_ درست به دلیلِ همین نکته ذکر شده در بالا است که مقامات رژیم صهیونیستی و به ویژه بنیامین نتانیاهو در چند ماه اخیر علنا و مکرر با تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی “مخالفت” کرده اند؛ درحالیکه این موضوع در گذشته به امضای مقامات وقت رژیم صهیونیستی رسیده و سازمان ملل نیز آن را تائید کرده است.

۶_ درواقع مقامات رژیم صهیونیستی می دانند با توجه به اینکه “اسرائیل” یک کشورِ جعلی بوده و ۷۶ سال پیش (۱۹۴۸) با “غصبِ نظامی” سرزمین فلسطینیان تاسیس شده است؛ “تشکیل” کشور مستقل فلسطینی درنهایت موجب افزایش توازن قوا به نفع مالکانِ واقعی این سرزمین و به زوالِ این رژیم مُنتج خواهد شد.

بخش دیگری از حکم اولیه دیوان لاهه درباره شکایت آفریقا از رژیم اشغالگر:

اسرائیل به نظر می رسد مرتکب جنایت جنگی شده و کنوانسیون های نسل کشی را نقض کرده است، اما برای اعلام نظر نهایی این دادگاه زمان بیشتری نیاز دارد.

اسرائیل در پاسخ به عملیات نظامی حماس، در موارد متعدد جنایت جنگی کرده و ساکنان غزه را مورد تنبیه جمعی قرار داده است.

این دادگاه از اسرائیل درخواست کرده که عملیات نظامی را علیه ساکنان غزه متوقف کند…

۷_ درمجموع باید گفت محکومیتِ “قتل عام و کشتارِ مردم غزه” از سوی دادگاه بین المللی لاهه و ادامه بررسی پرونده ی جنایاتِ صهیونیست ها در غزه در این دادگاه جهانی، دستاوردی بزرگ برای مردم مظلوم اما مقاومِ فلسطین بوده و ضربه ای اساسی به حیثیت و بنیان های سُست این رژیم محسوب می شود.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=87168
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. داریوش گفت:

    جانا سخن از زبان ما می گویی

  2. علی گفت:

    آفرین به کشور آفریقای جنوبی که نشان دادند وارثان خوبی برای نلسون ماندلا و جنبش ضدآپارتاید و نژادپرستی او هستند

  3. کریمی گفت:

    از دادگاه لاهه و آفریقای جنوبی ممنونیم
    امیدواریم بتونن جلوی این کفتارهای صهیونیست رو بگیرن

  4. سعید زارع فارسانی گفت:

    خونی بناحق ریخته سالیان سال هم طول بکشد گریبانگیر ناحق را می‌گیرد انشالا همین دلیل بر نابودی ناحقان شود

دیدگاه شما