• کد خبر: ۸۸۲۸۲
  • ۱۴۰۲-۱۱-۲۱ - : ۱۱:۳۹

عملیات “طوفان الاقصی” در زندان های اسرائیل طراحی شد: ارتش و سازمان های امنیتی، از زندانیِ خود شکست خوردند

نگاهی به ریشه های عملیات “طوفان الاقصی” در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، نشان می دهد که اسرائیل خود به شکل گیری این عملیات کمک کرده است…

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، براساس آنچه تاکنون رسانه ای شده است، ۲ طراح اصلی عملیات طوفان الاقصی افراد زیر هستند:

الف_ “یحیی سنوار” / رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه و نفر دوم این جنبش

ب_ “محمد ضیف” / رهبر مبارزانِ عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس

درمجموع اما تحلیلگران از جمله مقامات امنیتی و نظامی رژیم اسرائیل نقش اصلی را به “یحیی سنوار” داده و مغز متفکر این عملیات را وی می دانند.

عملیات “طوفان الاقصی” در ۷ اکتبر ۲۰۲۳؛ دوباره موضوع اشغالگری و نسل کُشیِ صهیونیست ها و مظلومیتِ ملت فلسطین را به صدر اخبار جهان بازگرداند

اما یحیی سنوار کیست؟ / تولد و جوانی

یحیی سنوارِ ۶۱ ساله، حدودا ۱۰ سال پس از آواره شدن و اخراج والدین اش از سرزمینِ مادری و زادگاه شان توسط صهیونیست ها (غصب فلسطین و تشکیل اسرائیل)؛ در اردوگاه آوارگانِ فلسطینی در منطقه خان یونس در جنوب نوار غزه به دنیا آمد.

سال‌های اسارت در زندان

سنوار در نوجوانی به جنبش تازه تاسیس “حماس” پیوست.

وی به دلیل مبارزات و فعالیت های ضدصهیونیستی اش در سال ۱۹۸۸ توسط اسرائیل دستگیر و به “۴ بار حبس ابد” محکوم شد.

یحیی سنوار به مدت “۲۲ سال” (بین سال‌ های ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۱) در اسرائیل زندانی بود.

آموختن زبان عبری و آشناییِ از درون با صهیونیست ها

از نکات مهم و قابل توجه از حبس ۲۲ ساله ی “سنوار” این بوده که وی در دوره ی حبس خود به زبان “عبری” تسلط پیدا کرد درحدی که نقل شده به صورت روزانه، روزنامه های چاپ اسرائیل را مطالعه می کرده است…

آزادی در سال ۲۰۱۱ در جریان تبادل زندانیان

“یحیی سنوار” سرانجام پس از ۲۲ سال زندان، در سال ۲۰۱۱ در جریان مبادله زندانیان بین “اسرائیل و حماس”، آزاد شد.

در آن تبادل ۱۰۲۷ زندانی فلسطینی و عرب اسرائیلی در مقابل “گیلعاد شلیط / سرباز ارتش اسرائیل”  آزاد شدند.

گیلعاد شلیط ۵ سال قبل از آن توسط حماس به اسارت گرفته شده بود.

انتخاب به عنوان رهبر حماس در غزه

“یحیی سنوار” چند سال پس از آزادی از اسارت ۲۲ ساله در سال ۲۰۱۷ به دلیل شخصیت کاریزماتیک خود و همچنین خدماتش به ملت فلسطین، به عنوان “رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه” انتخاب شد و هنوز هم، همین مسئولیت را برعهده دارد.

یحیی سنوار، برگ بنده ی حماس در مبارزه با اشغالگران

با توجه به سوابق ذکر شده در بالا، “یحیی سنوار” به دلایلِ:

۱_ تسلط به زبان عبری

۲_ ۲۲ سال اسارت و حضور در زندان های اسرائیل

۳_ شناختِ نزدیک و بدون واسطه با “کُنش و واکنش” های رفتاری صهیونیست ها در دوران اسارت

۴_ آشنایی با “روحیات و ویژگی ها و ساختارِ ذهنی و تصمیم گیری صهیونیست” ها به واسطه ۲۲ سال اسارت و حضور در دلِ صهیونیست ها

هم اکنون به “برگ برنده و مغز متفکر حماس” در مقابله با اشغالگران صهیونیست تبدیل شده است.

“یحیی سنوار” / رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس در غزه که ۲۲ سال از عمرش را در زندان های اسرائیل به سر برده است.

سنوار هم اکنون نمادِ “عزت و قدرت” مردم فلسطین در مبارزه با تجاوز و اشغالگری است


“اسیرِ ۲۲ ساله ی صهیونیست ها، مغز متفکر عملیات طوفان الاقصی

با توجه به موارد ذکر شده در بالا، با احتمال قریب به یقین می توان نتیجه گیری کرد که “یحیی سنوار” مغز متفکر عملیات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (طوفان الاقصی) علیه اشغالگران صهیونیست بوده است؛ و اگر حماس از چنین فردی بهره نمی برد، شاید نمی توانست عملیاتی در این حد موفق را طرح ریزی و اجرا کند…

به دلایل ذکر شده در بالاست که مقامات ارتش صهیونیست و رسانه های صهیونیستی اعلام کرده اند که هم اکنون “یحیی سنوار هدف شماره ۱ جوخه های ترور آنها در غزه است”.

سخنگوی ارتش اسرائیل بعد از عملیات طوفان الاقصی:” یحیی سنوار خودش را مُرده فرض کند”

تنها چند روز پس از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، سخنگوی ارتش اسرائیل اظهار کرد:” یحیی سنوار فرمانده عملیات است… و او یک مَرد مُرده است”.

همچنین هرتزل لوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل هم گفت:‌”این حمله نفرت‌انگیز با تصمیم یحیی سنوار انجام شد. به همین دلیل او و تمام افراد زیردستش مُردگان متحرک هستند”.

زنده ماندن سنوار، سند ناتوانی ارتش اسرائیل است

در چُنین شرایطی اینکه رئیس دفتر سیاسی جنبش آزادی بخش حماس در غزه تا کنون زنده مانده، سند دیگری بر ضعف و ناتوانی ارتش اسرائیل و دستگاه ها و سازمان های اطلاعاتی و امنیتی رنگارنگ این رژیم همچون “امان و شاباک و موساد” است.

در این رابطه باید یادآوری کرد که از روز اجرای عملیات طوفان الاقصی در ۴ ماه پیش تا هم اکنون، تمام امکاناتِ “امنیتی_اطلاعاتی_جاسوسی” صهیونیست ها برای دستیابی به یحیی سنوار؛ بسیج شده است اما آنها کمترین توفیقی در این رابطه نداشته اند…

دستگاه های شنود، استراق سمع و و پهپادهای جاسوسی ۲۴ ساعته به دنبال سنوار هستند

باید یادآوری کرد ۴ ماه است که “پیشرفته ترین دستگاه های شنود، استراق سمع، پهپادهای جاسوسی و جاسوسانِ داخلی” به صورت ۲۴ ساعته در غزه به دنبال یافتن محلِ اختفای یحیی سنوار و ترور وی هستند؛ با این حال وی همچنان در غزه حضور داشته و به مبارزه با اشغالگران و متجاوزان اسرائیلی ادامه می دهد.

سنوار به ۳ وظیفه اصلی خود در تونل های غزه عمل می کند

درشرایطی که تمام توانِ “امنیتی_اطلاعاتی_نظامی” رژیم صهیونیستی بر یافتن و ترور یحیی سنوار متمرکز است، وی در تونل های نوار غزه؛ به ۳ وظیفه اصلی خود عمل می کند:

۱_ رهبری سیاسی جنبش حماس در غزه و اتخاذ تصمیمات اساسی و حیاتی همچون “آتش بس”

۲_ هدایت و نظارت بر عملکرد مبارزان و رزمندگان حماس در غزه

۳_ مدیریت، ارتباط و هماهنگی با دیگر شاخه های مقاومت همچون جنبش جهاد اسلامی، حزب الله لبنان و… در خارج از غزه

خودکرده را تدبیر نیست…

در مجموع با توجه به نقش و جایگاه “یحیی سنوار” در جنبش آزادی بخش حماس و به ویژه عملیات طوفان الاقصی؛ احتمالا مقامات سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر در جلسات داخلیِ خود در ۴ ماه اخیر بارها حسرت خورده اند که چرا “یحیی سنوار” را در سال ۲۰۱۱، آزاد کردند تا این مبارزِ فلسطینی با سابقه ی ۲۲ سال اسارت؛ هم اکنون با آنچه در ۲۲ سال از نزدیک از صهیونیست ها شناخته، اینگونه به آنها ضربه بزند…

اگر اشغالگری نبود، عملیاتِ ضداشغالگری نیز اتفاق نمی افتاد

در پایان باید به این نکته “بدیهی اما مهم” اشاره کرد که اگر “اشغالگری” و غصب سرزمین فلسطین اتفاق نیفتاده بود؛ “مقاومت” و عملیات های ضداشغالگری ازجمله عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ نیز اتفاق نمی افتاد.

درواقع از این جهت هم، رژیم صهیونیستی خود “عامل اصلیِ” شکل دهنده ی عملیات طوفان الاقصی بوده است، زیرا وقتی به مال و جان و ناموس و خاکِ ملتی حمله می کنید و آن مردم را از سرزمینِ مادری اش آواره می کنید؛ مقابله و مبارزه با اشغالگری، واکنشِ بدیهی و طبیعی به این جنایت و اشغالگری است.

 

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=88282
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. محمدنژاد گفت:

    درود و رحمت خدا بر مبارزان راه حق

دیدگاه شما