• کد خبر: ۸۸۶۳
  • ۱۳۹۹-۰۹-۲۱ - : ۱۶:۰۴

پشت پرده شعرخوانی اردوغان برای آذری های ایران

با استقرار و رژه پیروزیِ ارتش ترکیه در جمهوری آذربایجان، این کشور رسما به مستعمره ترکیه تبدیل شد. در این میان قمار اردوغان در آتش افروزی در منطقه؛ از قره باغ تا سوریه و حمایت از گروهک های نژادپرست ترک نشان از بازی جدید سلطان عثمانی برای تهدید منافع ایران دارد.

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، امپراتوری عثمانی زمانی به چنان قدرتی دست یافت که دولتی چند ملیتی و چند زبانه بود که همه جنوب شرق اروپا، بخش‌هایی از اروپای مرکزی و آسیای غربی، بخش‌هایی از شرق اروپا و قفقاز و قسمت‌های وسیعی در شمال و شاخ آفریقا را زیر فرمان خود درآورد.

با این حال این امپراطوری در دوران اوج قدرت خود هم که نیمی از اروپا را تحت سلطه داشت، توانایی رویایی با سرزمین پارس را نداشت و علی رغم جنگ های صورت گرفته نتوانست به “ایران”، دست اندازی کند.

درگیری‌های ایران و امپراطوری عثمانی از قرن شانزدهم به رهبری شاه اسماعیل صفوی، بنیان‌گذار حکومت صفویه و سلطان سلیم عثمانی آغاز شد. در آن زمان ایران، تنها مرکز مذهب “شیعه” و عثمانی مرکز مذهب “سنی” بود. این جنگ‌ها پس از سلسله صفوی  از سوی دولت‌های هوتکیان، افشاریه، زندیه و قاجاریه ادامه یافت با این حال عثمانی که موفق به تصرف نیمی از اروپا شده بود، در برابر ایران توفیقی نیافت.

امپراطوری عثمانی سرانجام در اوایل قرن نوزدهم و در جنگ جهانی اول از کشورهای متفق شکست خورده و تجزیه شد که از دل آن جمهوری ترکیه بیرون آمد، کشوری که هم اکنون تحت هدایت اردوغان داعیه احیای امپراطوری عثمانی و “نوعثمانی گری” را دارد.

در همین راستا وی در جنگ قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان با فرستادن سرباز، پهباد، هواپیماهای جنگنده و انواع دیگر جنگ افزارها؛ دخالت حداکثری کرد و هم اکنون نیز نسبت به استقرار سربازان ترک در خاک جمهوری آذربایجان اقدام کرده است.

همچنین شواهد دیگر نشان می دهد که اردوغان در چند سال اخیر به دنبال تقویت و استفاده از گروهک های نژادپرست ترک (پان ترکیست) که ایده “برتری نژاد ترک” را دارند، در راستای اهداف خود بوده است.

وی در این رابطه به رویاروی با همسایه شرقی خود ایران نیز وارد شده و تیر اصلی و آشکار خود را زمانی پرتاب کرد که روز گذشته در رژه پیروزی ارتش ترکیه در خاک جمهوری آذربایجان، شعری نژادپرستانه درباره رود ارس خواند که جزیی از خاک و مرزهای غربی ایران است.

وی در این شعر که مربوط به نژادپرستان ترک (پان ترکها) است، مدعی جدا افتادگی مردم دو سوی رود ارس شد. بخش غربی رود ارس هم اکنون در اختیار جمهوری آذربایجان و بخش شرقی آن سرزمین ایران است و درواقع ارس، مرز دو کشور را تشکیل می دهد؛ حال اردوغان با خواندن شعری نژادپرستان، مدعی جداافتادن مردم بخش شرقی رود ارس در ایران از بخش غربی آن در جمهوری آذربایجان، شده است.

شعرخوانی اردوغان با هدف تحریک احساسات آذری های ایران/ اردوغان خود را سلطان و ترکیه را مرکز امپراطوریِ ترکهای عثمانی و سنی مذهب در جهان با هدف احیای این امپراطوری می داند

این در حالی ست که اساسا بخشهای آذری نشین غرب رود ارس در خاک جمهوری آذربایجان از جمله نخجوان؛ جزوی از خاک ایران بوده اند که حدود ۲۰۰ سال پیش طی عهدنامه ننگین گلستان از ایران جدا شده و به روسیه ضمیمه شدند و بعد از فروپاشی شوروی، به عنوان کشور جمهوری آذربایجان، استقلال یافتند.

درواقع اردوغان در حالی در شعری نژادپرستانه بخش شرقی رود ارس واقع در ایران را جداافتاده از بخش غربی آن توصیف کرده که اساسا بخش غربی رود ارس از جمله نخجوان و کلن جمهوری آذربایجان؛ جزوی از خاک ایران بوده و از سرزمین ایران جدا شده است و اگر قرار است شعری درباره جدایی خوانده شود؛ باید از سوی آذری های اصیل ایران زمین و در فراق آذری های جدا افتاده از وطن در بخش غربی رود ارس در جمهوری آذربایجان، خوانده شود.

توئیت وزیر امور خارجه و اشاره به این واقعیت تاریخی که نخجوان و جمهوری آذربایجان، بخش جدا شده از ایران و آذری های مقیم در این مناطق؛ در فراق سرزمین مادری هستند

در همین رابطه جست و جویی ساده در موتور جست و جوگر گوگل نشان می دهد که “جمهوری خودمختار نخجوان در بخش غربی رود ارس بخشی از جمهوری آذربایجان است که که ۹۵ درصد آنها شیعه هستند”. علاوه بر این بیش از ۹۰ درصد مردم جمهوری آذربایجان نیز شیعه هستند که نشان از اصل و نسب و اجداد مادری آنها در ایران دارد.

لبخندِ رضایتِ ظریفِ الهام علی اُف، رییس جمهور خودخوانده و مادام العمر جمهوری آذربایجان از شعرخوانی اردوغان/ نام فامیل رییس جمهور آذربایجان نیز (علی اُف) نشان می دهد این سرزمین بعد از جدایی از ایران، به اشغال روسها درآمده و اساسا ارتباطی به ترکهای عثمانی و ترکیه امروزی ندارد

این در حالی است که ترکهای عثمانی که اردوغان ادعای نمایندگی آنها را دارد، چه در زمانی امپراطوری عثمانی و چه در حال حاضر در جمهوری ترکیه، سنی مذهب بوده و هستند و اردوغان می خواهد با انکار تمام این واقعیت های تاریخی از جغرافیای سرزمین تا مذهب و فرهنگ آذری های دو سوی رود ارس به ویژه عزیزان جدا شده از ایران در جمهوری آذربایجان؛ با تحریک احساسات نژادپرستانهِ پان ترکها و مطرح کردن نژاد ترک به عنوان نژاد برتر، زمینه پیوستن معنوی و مادی ترک زبانهای منطقه به کشور ترکیه و در نتیجه احیای امپراطوری عثمانی اما این بار در سطحی کوچک و کاریکاتور وار را، فراهم کند؛ حتی اگر این کار به قیمت بر هم خوردن آرامش مردم منطقه، کشتار مردم در قره باغ، ایجاد دشمنی با همسایه بزرگ خود ایران و درگیری های احتمالی تمام شود.

با این حال امپراطور ترکیه فراموش کرده که آذری ها، از اقوام اصلی ایران زمین هستند و بالاترین مقام ایران نیز، آذری ست و وی نمی تواند با شعرخوانی های کودکانه و دورهمی با رییس جمهور آذربایجان و حمایت از چند گروهک نژادپرستِ فعال در ترکیه؛ واقعیتهای تاریخی و مذهب و نژاد مردم ایران را تغییر دهد.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=8863
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما