• کد خبر: ۹۱۱۳۹
  • ۱۴۰۳-۰۱-۰۲ - : ۱۹:۱۹
یک حقوقدان عنوان کرد:

همسر سابق یکتا ناصر، با مجازاتهای مقرر در ماده ۶۲۳ قانون روبرو می شود / “منوچهر هادی” امکان اعاده حیثیت ندارد

یک حقوقدان، وضعیت حقوقی اظهارات “یکتا ناصر” مبنی بر ربوده شدن دخترش از سوی همسر سابقش و اتهاماتی که متوجه او است را تشریح کرده و اعلام می کند که اظهاراتِ منوچهر هادی مبنی بر “اعاده حیثیت”، جایگاه قانونی ندارد.

علیرضا ابوحمزه _ وکیل پایه یک دادگستری _ در گفت وگو با پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، اظهار کرد: زمانی که که زن و مرد به عنوان پدر و مادر به علت طلاق یا هر امر دیگری، مُفارقت کرده و جدا از یکدیگر زندگی می کنند؛ حضانت فرزند یا فرزندان مشترک، مستند به قانون با یکی از آنها خواهد بود و والد دیگر، در روزها و ساعاتی مشخص که در دادنامه ی صادره از سوی دادگاه مشخص می شود از حق ملاقات با فرزندان، برخوردار می باشد و باید، پس از دیدار با فرزند، در ساعت و تاریخ مقرر، او را به مسئول حضانت بازگرداند.

وی ادامه داد: نظر به اهمیت موضوع و لزوم حمایت قانونگذار از سلامت روانیِ طفل و از آنجا که ممکن است برخی اوقات، در استرداد طفل، پدر یا مادرِ ملاقات کننده از متن دادنامه تخطی کند و والدی که اقدام به تحویل فرزند و ملاقات با او کرده از استرداد طفل خودداری کند، قانون گذار در قانون مجازات اسلامی برای شخص امتناع کننده از استرداد طفل جرم انگاری کرده و برای آن، مجازات سنگینی در نظر گرفته است تا از ارتکاب چنین اقداماتی جلوگیری کند.

این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: جرم مصرح در ماده ۶۲۳ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی درواقع زمانی محقق می شود که شخصی، مرتکب فعل یا ترک فعلی که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده، شود و از آنجا که امتناع از استرداد طفل؛ در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است، این عمل، جرم تلقی می شود.

وی ادامه داد: ماده ۶۲۳ قانون مجازات بخش تعزیرات مقرر می دارد:” اگر کسی از دادن طفلی که به او سپرده شده است، درموقع مطالبه اشخاصی که قانونا حق مطالبه دارند، امتناع کند، به مجازات از چهل و پنج روز تا سه ماه حبس یا به جزای نقدی از ۱۵/۰۰۰/۰۰۰ تا ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال، محکوم خواهد شد.

یکتا ناصر و همسر سابقش منوچهر هادی

ابوحمزه افزود: بنابراین، خودداری از تحویل فرزند مشترک به والدی که حق حضانت با وی است جرم بوده و زمانی محقق می شود که فردی، اعم از یکی از والدین یا مسئول حضانت؛ از استرداد طفل به اشخاصی که قانونا، حق مطالبه تحویل طفل را دارند، خودداری کند.

وی تصریح کرد: در صورتی که شاکی از این جرم، اقدام به شکایت کیفری از امتناع از استرداد طفل کند؛ مرتکب، با مجازات خودداری از تحویل فرزند، روبرو خواهد شد.

به گفته این حقوقدان، در مانحن فیه نیز حسب شنیده ها، حضانت فرزندِ مشترک با خانم یکتا ناصر می باشد و امتناع آقای منوچهر هادی از استرداد طفل با وجود مطالبه خانم ناصر به نظر می رسد مصداق بارز ماده ۶۲۳ است.

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: در این خصوص باید مواد ۴۰ و ۵۴ قانون حمایت خانواده و ماده ۶۳۲ قانون مجازات اسلامی را بررسی کنیم که مجازات خودداری از تحویل فرزند را پیش بینی می کند. در این رابطه ماده ۶۳۲ مقرر می دارد:” اگر کسی از دادن طفلی که به او سپرده شده است، در زمان مطالبه اشخاصی که قانونا حق مطالبه دارند، امتناع کند، به مجازات از چهل و پنج روز تا سه ماه حبس یا به جزای نقدی از ۱۵/۰۰۰/۰۰۰ تا ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ریال، محکوم خواهد شد”.

وی افزود: همچنین ماده ۴۰ و ۵۴ قانون حمایت از خانواده، به ترتیب، مقرر می دارند:” هر کس از اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت طفل استنکاف کند یا مانع اجرای آن شود یا از استرداد طفل امتناع ورزد، حسب تقاضای ذی نفع و به دستور دادگاه صادرکننده رای نخستین تا زمان اجرای حکم، بازداشت می‌ شود و هرگاه مسئول حضانت، از انجام تکالیف مقرر خودداری کند یا مانع ملاقات طفل با اشخاص ذی حق شود، برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت و در صورت تکرار، به حداکثر مجازات مذکور محکوم می‌ شود”.

این حقوقدان تصریح کرد: بر اساس ماده فوق الذکر، مجازات خودداری از تحویل فرزند، حبس و جزای نقدی است و البته، مستفاد از مواد ۵۴ و ۴۰ قانون حمایت از خانواده، ممانعت از ملاقات با طفل یا انجام مسئولیت های مربوط به حضانت، توسط مسئول آن، همچنین، عدم اجرای حکم دادگاه و امتناع از استرداد طفل، فرد را با مجازات جزای نقدی درجه هشت (جزای نقدی تا سی میلیون ریال)، در صورت تکرار حداکثر مجازات تعزیری درجه هشت که حبس است و بازداشت مواجه خواهد کرد.

وی افزود: شایان ذکر است طبق آخرین اصلاحات صورت گرفته در قانون حمایت خانواده ماده ۴۰ این قانون به شکل زیر اصلاح شده است:” هر کس از اجرای رای دادگاه در مورد حضانت نگهداری یا ملاقات طفل یا نوجوان استنکاف کند یا مانع اجرای آن شود و یا از استرداد طفل امتناع ورزد به تقاضای ذی نفع و به دستور دادگاه صادر کننده رای نخستین تا زمان اجرای آن بازداشت می شود. در صورت تکرار، دادگاهی که رای دادگاه زیر نظر آن اجرا می شود می تواند هر تصمیمی را که برای حضانت نگهداری و ملاقات طفل یا نوجوان مقتضی بداند اتخاذ کند”.

این وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ به اینکه همسر سابق یکتا ناصر، اعلام کرده به دلیل اظهارات خانم بازیگر؛ از وی شکایت و اعاده حیثیت خواهد کرد، گفت: درمجموع به نظر می رسد اگر رفتار ادعایی خانم ناصر، از سوی آقای هادی به وقوع پیوسته باشد؛ وی قابل تعقیب و مجازات حسب ماده ۶۲۳ قانون مجازات اسلامی بوده و مرتکب رفتار مجرمانه (هادی) نمی تواند ادعایی علیه شاکیه (ناصر) داشته باشد.

گزارش مرتبط زیر را هم بخوانید:

تحلیل ویدئوی “یکتا ناصر” مبنی بر دزدیده شدن دخترش / آیا خانم بازیگر، باز هم در حال بازی ست

 

 

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=91139
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. علی گفت:

    آفرین به قانون

  2. مریم گفت:

    اینکه پدر نزاره مادر فرزندش رو ببینه اوج بی اخلاقیه
    خداروشکر که قانون داره از مادر حمایت می کنه

  3. ناشناس گفت:

    این رفتار آقای هادی انتقام از خانم یکتا ناصر که بهتره بفهمه فرزندش ضرر میخوره وخانم یکتا از نظر روحی و روانی آسیب میبینه
    بهتره آقای هادی از رفتار خانم یکتا رنج میبره وقت بذاره و بره پیش روانشناس تا دست از رفتار انتقام جویانه برداره و بعیده از کسیکه ادعای پدر خوب داره حالا خانم یکتا ناصر صداشو بگوش مردم و قانون رسوند خدا بداد زنانی برسد که مثل یکتا ناصر حقشون رو بی صدا می‌خورند

  4. العبد گفت:

    موضوع این دو هنرمند، خصوصی نیاز نبود تو خبرها بزارند، ،خیلی از افراد حق مالی یا…..از بین رفته و در منزل زمینگیر شدن و حتی … توجهی به آنها نمی شود

  5. رضا گفت:

    من اول فکر کردم حضانت با پدرش بوده ولی مثل اینکه حضانت با مادرشه .خوب کل هفته که دست خانم یکتا ناصر حالا یه روز هم بزار دست پدرش باشه بداخلاقی چرا؟! البته چون همه ماجرا رو نمی‌دونم قضاوت نمیشه کرد .رحمان ۱۴۰۰،

  6. مهدی گفت:

    با سلام : البته باید دید چرا حضانت بچه که ۷ ساله می باشد با خانم می باشد؟ چرا که طبق قانون حضانت طفل بعد از ۷ سال به پدر واگذار می شود.۲. بردن فرزند توسط والدین که جرم نیست.۳.تا از روند چگونگی حضانت و یا پرونده مطلع نشدیم بهتر است که نظری داده نشود.

  7. هلیا سروی گفت:

    چقدر زشته مسایل خانوادگی ودعوی خصوصی مردم رو افشا کردن ، شریعت اسلام مومن رو در ورود این مسایل نهی میکنه

  8. سعید گفت:

    ببیخشید ولی شما ببینید که این زن خانوم یکتا ناصر چطور زندگی کرده و چه کارهایی کرده که منوچهر شوهرش بچه رو برداشته و فرار کرده، کسی که تو صدا و سیما و مردم شناخته هست، بیاین کمی عاقلانه ببینیم و فکر کنیم نه احساسی، یکتا ناصر عمدا این شوو رو راه انداخته تا حمایت مردمی جمع کنه و احساسات مردمی رو در روال دادگاهی به سود خودش بکشونه، چرا منوچهر این کار رو نکرده، و چرا فورا وکیل ناصر شروع کرده به مردم توضیح دادن، لطفا مردم نزارید کسی ازتون سو استفاده کنن
    ممنون یا علی

  9. هلیا سوی گفت:

    ما مسلمانیم و معتقد به قرآن که میفرماید ولا تجسسو مسایل خصوصی مردم رو همگانی کردن حرامه

  10. فراهانی گفت:

    اگر فرزند مشترک خانم ناصر و آقای هادی سنش بیشتر از هفت سال است حضانت با پدر هست و مادر باید فقط حق ملاقات داشته باشه
    مطابق قانون مدنی حضانت فرزند در صورت جدایی یا طلاق زوجین تا هفت سالگی با مادر است چه فرزند دختر باشد چه پسر تفاوتی در اصل حضانت ایجاد نمی کند . بعد از هفت سالگی دختر ، حضانت و نگهداری او تا ۹ سالگی با پدر است . بعد از این که دختر به سن ۹ سال تمام رسید حضانت او بر اساس مصلحت و خواست فرزند مشخص خواهد شد .
    رای دادگاه قبل از اینکه فرزند‌ دختر به هفت سال برسه گرفته الان دوباره پدر میتواند دادخواست حضانت بدهد و حضانت بچه را بگیرد و مادر حق ملاقات

  11. ادوین نظریانس گفت:

    آقای وکیل هیچ قانونی و دست نوشته و ساخته بشری نمی تونه یک فرزند ر‌و از پدر و یا مادرش بگیره و برای ملاقات پدر و مادر با آن طفل معصوم وقت تعیین کنه مثلا یک ساعت در هفته آن هم در کلانتری ، حالا اگه پدر اون بچه یک روز بچه خودش رو پیش خودش نگه داره ، یعنی جگر گوشه خودش رو که سالها برای بزرگ کردنش زحمت کشیده ، این جرم محسوب بشه و واسش قانون و ماده و جرم تعیین کنید ، خواهشن جمع کنید این مسخره بازی هاتون را و خجالت بکشید .

  12. مرد تنها گفت:

    قانون و چیزی که جرم انگاری میشه جدا ولی سوال اینه چرا همه انسانها روز اول عاشق و دل باخته هم هستن و راضی نیستن یک ساعت تو کلانتری باشن ولی بعد از یکسال دوسال همه چی عوض میشه و برای همدیگر غریب میشن و دائما دنبال این هستن که با پاپوش درست کردن برای هم برن تو کلانتری حتی به وسیله بچه…
    اخ کدوم پدری بچه اشو اذیت میکنه که اقای هادی دومیش باشه خانم ناصر قصدش چذوندن شوهر سابقشو دار وگرنه نه کلیپ میذاشت نه کلانتری میرفت

  13. ناشناس گفت:

    خدا به گوشت قربونی این وسط رحمش بیاد و یه جوری این دو نفر و دوباره به هم برگردونه تا آخر عمر ان شاءالله

  14. تنها (لیلی) گفت:

    بالاخره باید قوانین رو رعایت کنند
    نمیشه بدون اطلاع به مادر پدر همچین کاری روبکنه ویک مادر بخواد این قدر عذاب بکشه

  15. لیلی گفت:

    نمیشه پدر بدون اطلاع به مادر این کار رو انجام بده و مادری بخواد این قدر اذیت بکشه
    این حال بد رو فقط ما مادرها که حضانت بچه مون باهامون هست خوب میفهمیم

  16. رامین گفت:

    چرا در زندگی خصوصی مردم وارد میشوند قانون هم برای آقایان و خانومها وجود دارد آیا خوب است زندگی مردم را در رسانه افشاه کردن بس است قضاوت کردن در مورد دیگران آیا میخواهند این مشکل را بزرگتر کنند بس است.

  17. مریم گفت:

    حق با یکتا ناصر هست. منوچهر هادی با خیانت و کتک و لات بازی بیچاره رو ترور شخصیت کرده بوده . حقش رو باید قانون کف دستش میزاشت .

  18. Zahra گفت:

    در مورد زندگی مردم نباید قضاوت کرد ما که تو زندگیشون نبودیم ببینیم حق باکی هست

  19. ناشناس گفت:

    چشم زخم زندگیشون رو از هم پاشونده ، آدم های ناجنس زیادند

  20. ناشناس گفت:

    چشم زخم زندگیشون رو پاشونده ، آدم ها ی بد تو جامعه زیاده ، از دست و آشنا بگیر تا غریبه،کاس خانم یکتا و آقای هادی به فکر بچشون باشند و در کنار فرزند دلبندشون با صفا و صمیمیت زندگی کنند ، الهی آمین،🤲

  21. م.ح گفت:

    ب تو چه که تیتر میزنی ،زندگی مردم رو

  22. میترا سلگی گفت:

    بنظر بخاطر بچه که کوچک هست و به پدر ومادر هر دو نیاز داره برگردید به زندگی و درکنار هم باشید بهتره
    با هم آشتی کنید

  23. علی گفت:

    اژه ای. به این جنایت اجتماعی رسیدگی نکنه.چون برا فالور بالا دست به هر کاری می زنن.باید حکم سنگین…تا درس عبرت دیگران شودعید مردم رو …‌

  24. ناشناس گفت:

    ما مردم خیلی ساده هستیم. اینا بازی فضای مجازی برای کسب درامد هست وگرنه چرا زندگی هزاران زن که حضانت بچه با انهاس و با هزار مشکل دارن فداکارانه بچه هاشون رو بزرگ میکنن برجسته نمیشه
    زندگی این بازیگر ها به من و تو چه ربطی داره… اخرم اشتی میکنن داستان تمام. بعد فراموش میشه داستان بعدی با فرد معروف بعدی وووو

  25. لاله گفت:

    گذشته از این که حق با کی هست واقعا این که دعوای خانوادگی رو به فضای مجازی بکشونه کار زشتیه مخصوصا که از قشر هنرمند هستن شان حرفه تون رو حفظ کنید

  26. ناشناس گفت:

    منوچهرهادی هم فهمیده ک زن سابقش ی روانی بیش نیست … حالا ی روزباباش نیوردش اییینهمه آبروریزی داشت ؟ زنیکه دیوانه

  27. سیدعلی اصغرموسوی گفت:

    اصلا این موضوع به ماچه مربوطه؟!

  28. وحید م گفت:

    تعجب می کنم که این متن توسط وکیل اون هم پایه یک عنوان شده
    اولا که دادگاه هنوز در رابطه با حضانت تصمیم نگرفته و حکمی صادر نشده بلکه نگهداری موقت با توافق صورت گرفته ثانیا دخترشان ۷ساله شده و حضانت با پدر است ثالثاهمه این موارد را هم در نظر نگیریم باز هم دلیل نمی شود به پدر فرزند انگ دزد در رسانه با این همه مخاطب بزنی فقط بخاطر اینکه مادری

  29. ناشناس گفت:

    وقتی مادری دستش از همه جا کوتاه هست وی فرد باقلدوری تمام وبدون اطلاع قبلی وتوافق قبلی این کاررو میکنه باید چیکارکنه
    بازم خانم ناصر شانس آوردن هنرمند شناخته شده ای هستن
    اگرانسان معمولی بودن حالا حالاها باید دوری فرزندشونو تحمل میکردن

  30. ناشناس گفت:

    مشکلات شخصی و دعوای خانوادگی رو هممون کم و زیاد تجربه کردیم ولی چرا تو بوق کرنا نمی‌کنیم؟ چون با فرهنگیم
    بابا اینا بازیگرن عادت دارن به بازی کردن و بازی دادن ملت.
    گول ننه من غریبم بازیهگ یکتا ناصر رو نخوریم.
    آخه این چه کاری بود دیدی بچتم که اومد گیر اراذل واوباش که نیوفتاده بود باباش بود تازه چند ماهم که از ۷ سالگی بچه گذشته بود

  31. ناشناس گفت:

    امیدوارم هر دو هنرمند عزیز را باز هم در کنار هم ببینم وبخاطر فرزند دلبند شون به هم بر گردند
    تا از لحاظ روحی بچه صدمه نبینه شاد و پیروز باشید

دیدگاه شما