• کد خبر: ۹۲۲۰۹
  • ۱۴۰۳-۰۱-۲۵ - : ۹:۲۷

خبرنگارِ ضدفساد از شکایت مدیر ارشد خبرگزاری ملی کشور ایسنا، تبرئه شد + مستندات و حکم دادگاه

مجید معتمدی، خبرنگار و دبیر خبری که به دلیل افشای چند پرونده کلان فساد اقتصادی از خبرگزاری ایسنا اخراج شده بود؛ از شکایت “حسین غلامی” مدیر ارشد این خبرگزاری ملی کشور تبرئه شد.

تیرماه سال ۱۳۹۹، این خبرنگار به دلیل افشای تخلفاتِ همین فرد (شاکی پرونده) و همچنین پافشاری بر پیگیری چند پرونده کلانِ فساد اقتصادی در کشور؛ به دستور مدیرعامل وقت از خبرگزاری ایسنا اخراج شده بود…

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، مجید معتمدی سال ۱۳۸۴ به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) پیوست و خیلی زود به عنوان خبرنگاری با تمرکز بر حوزه ی مبارزه با مفاسدِ کلان اقتصادی و دفاع از حقوقِ مردمِ ایران، شناخته شد.

با این حال وی پس از ۱۵ سال خدمت، به دلیل پافشاری بر رسیدگی به چند پرونده ی بزرگِ مفاسد اقتصادی در سال ۱۳۹۸ از جمله

۱_ افشای فسادِ ۱۰۰۰ میلیارد تومانی (به ارزش سال ۱۳۹۸) در فرایند خرید تضمینی گندم و ترکیب شن و سنگ و ضایعات با این محصول

۲_ پافشاری بر دفاع از حقوقِ چند هزار نفر مالباخته ی یک شرکت بزرگ واردکننده خودروهای کره ای

۳_ و همچنین افشای تخلفاتِ مدیر وقت اداره اخبار اقتصادی خبرگزاری ایسنا؛

در تاریخ ۱۱ اُم تیرماه ۱۳۹۹ توسط مدیرعامل وقت، از خبرگزاری ایسنا اخراج شد…

مدیرِ متخلف” در خبرگزاری ایسنا ماند، خبرنگارِ افشاگرِ تخلفات “اخراج” شد!

نکته جالب توجه در یکی از پرونده های فوق الذکر آن بود که طبق مستندات ارائه شده از سوی مجید معتمدی به “کمیته انضباطی” خبرگزاری ایسنا در سال ۱۳۹۸ این کمیته پس از چند ماه بررسیِ مستندات و دریافت دفاعیاتِ “حسین غلامی” مدیر وقت اداره اخبار اقتصادی خبرگزاری ایسنا؛ سرانجام با صدور حکمی باتوجه به تخلفات رُخ داده، به صورت کتبی به نامبرده “تذکر” داده و به وی هشدار می دهد که در صورت تکرار تخلفات پرونده وی را به مراجع رسمی ارسال خواهد شد…

اما دراقدامی غیرقابل تصور، مدیرعامل وقت خبرگزاری ایسنا به جای برخورد با مدیرِ متخلف، خبرنگارِ افشاگرِ تخلفات را از این خبرگزاری اخراج می کند!

مدیریتِ وقت خبرگزاری ایسنا:” حرف هایت را درباره حسین غلامی پس بگیر و از او عذرخواهی کن، به کارت بازگرد”

مدتی پس از اخراج نیز این خبرنگار، از سوی مدیرعامل وقت خبرگزاری ایسنا به جلسه ای در محل خبرگزاری فراخوانده شده و در این جلسه ی ۳ نفره با حضور یکی از مدیرانِ ارشد وقت خبرگزاری؛ به صورت شفاهی اما رسمی و علنی به وی ابلاغ می شود که درصورتی می تواند به کار خود بازگردد که از “حسین غلامی” مدیر اداره اخبار اقتصادی ایسنا (به دلیلِ افشای تخلفات وی) در جمع تمام همکاران در این اداره عذرخواهی کرده و صحبت های قبلی خود درباره تخلفاتِ نامبرده را تکذیب کند!

در همین جلسه مجید معتمدی (خبرنگار اخراجی) از مدیریت وقت خبرگزاری ایسنا می خواهد که این شروط را به صورت “کتبی” به وی ابلاغ کند، اما مدیریت خبرگزاری می گوید که “همین ابلاغِ شفاهی کافی ست و کتبا ابلاغ نخواهد کرد”.

درمقابل نیز خبرنگارِ افشاگر شروطِ مدیرعامل وقت خبرگزاری ایسنا برای بازگشت به کار، را رد و اظهار می کند:” این اقدامِ غیراخلاقی و غیرقانونی است که مدیرِ متخلف (حسین غلامی) در پُست خود باقی بماند و شرط بازگشت به کار خبرنگارِ افشاگرِ تخلفات، عذرخواهی از مدیرِ متخلف باشد!” (گفتنی ست که مستندات تمام موارد ذکر شده، در این پایگاه خبری محفوظ است)

حتی ۱ ریال از سنوات و حقوق قانونیِ ۱۵ سال خدمت، به خبرنگارِ اخراج شده پرداخت نشد
.
اما اخراج تمام ماجرای برخورد با خبرنگارِ ضدفساد نبود و علاوه بر اخراج، حتی ۱ ریال از “سنوات” و دیگر حقوقِ قانونیِ ۱۵ سال خدمت (از سال ۱۳۸۴ الی ۱۳۹۹) به وی (مجید معتمدی) پرداخت نشد…

خبرنگارِ اخراجی، از شکایتِ مدیر متخلف “تبرئه” شد

اما مدیر وقت و متخلفِ اداره اخبار اقتصادی خبرگزاری ایسنا (حسین غلامی) به دنبال افشای تخلفاتش از سوی این خبرنگار؛ تحت عنوان اعاده حیثیت از “مجید معتمدی” شکایت کرد که درنهایت با حکم دستگاه قضایی؛ خبرنگارِ افشاگر از تمام اتهاماتِ وارده مبنی بر “نشر اکاذیب و افترا” تبرئه شد.

مجید معتمدی درحالی از شکایتِ مدیر وقت اداره اخبار اقتصادی خبرگزاری ایسنا تبرئه شد که مدیرعامل وقت ایسنا به دلیل افشای همین تخلفات؛ وی را پس از ۱۵ سال خدمت از این خبرگزاری اخراج کرده و شرط کرده بود که برای بازگشت به کار، باید در جمعِ همکاران در خبرگزاری اظهارات خود را پس گرفته و به دلیل افشای تخلفات، از مدیر متخلف عذرخواهی کند!

اما نکته جالب توجه در پرونده ی این شکایت نیز این است که در شکایتِ اولیه ی صورت گرفته، متهم (مجید معتمدی) “مجهول المکان” معرفی شده بود و به دلیل آگاه نشدنِ وی از این شکایت؛ دادگاهِ اولیه بدونِ حضورِ وی برگزاری شده و درنتیجه متهم محکوم شد…

اما پس از آگاهیِ خبرنگارِ افشاگر (مجید معتمدی) از حکمِ صادره، وی به دادگاه مراجعه کرده و درخواستِ “واخواهی” و برگزاری مجدد دادگاه را ارائه کرد و این بار با توجه به مستندات و مدارکِ ارائه شده از سوی خبرنگار؛ دادگاه شکایتِ حسین غلامی مدیر اداره اخبار اقتصادی ایسنا را “نا وارد” تشخیص داده و حکم بر برائت و تبرئه ی مجید معتمدی از اتهامات وارده داد…

لازم به ذکر است که شاکی (حسین غلامی / مدیر وقت اداره اخبار اقتصادی خبرگزاری ایسنا) از اعتراض به حکم صادره مبنی بر برائتِ متهم (مجید معتمدی / خبرنگار اخراجی خبرگزاری ایسنا) از اتهاماتِ افترا و نشر اکاذیب، خودداری کرد.

قاضی محترم این پرونده در بخشی از حکم خود ابلاغ کرده است که:” با توجه به گزارشِ تخلفاتِ شاکی (حسین غلامی) صادر شده از سوی مدیرعامل خبرگزاری ایسنا در مورخه ۱۳۹۸/۱۲/۲۴ که از سوی متهم (مجید معتمدی) به دادگاه ارائه شده است؛ … مطالب منتشره از سوی متهم را مصداق افترا و کذب نمی داند… و حکم بر برائت متهم می دهد”. (گفتنی ست که حکم صادره از سوی دادگاه، نزد این پایگاه خبری محفوظ است)

متن حکم کمیته انضباطی خبرگزاری ایسنا که در لایحه دفاعیه نیز عینا به دادگاه محترم ارائه شده را در زیر ببینید:

لازم به ذکر است با وجود حکمِ صادره از سوی کمیته انضباطی خبرگزاری ایسنا (منتشره در بالا) درباره تخلفاتِ حسین غلامی در تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴؛ وی بعد از آن همچنان با نظرِ مدیرعامل وقت خبرگزاری در همان پُستی که در آن تخلف کرده بود، باقی ماند تا اینکه چند ماه پیش (در سال ۱۴۰۲) با تغییر دومین مدیرعامل در خبرگزاری ایسنا در دولت ابراهیم رئیسی، سرانجام از سِمَت خود برکنار شد…

خبرنگارِ اخراجی:” جان مان را هم برای دفاع از این مردم می دهیم”

مجید معتمدی در رابطه با این پرونده می گوید: بنده به عنوان یک خبرنگار، سرباز مردمِ ایران هستم و تا زنده ام، به دفاع از حقوق این مردم ادامه خواهم داد.

وی ادامه می دهد: اگر بهترین فرزندانِ مردمِ ایران برای دفاع از این آب و خاک به شهادت رسیده اند؛ وظیفه ما خبرنگاران است که در دفاع از حقوقِ بازمندگانِ شهدا و آرمان ها و ارزش های آنها؛ کوتاهی نکنیم.

این خبرنگار خاطرنشان می کند: این همان مکتبِ فرمانده ی شهید حاج قاسم سلیمانی ست که هر وطن پرست و ایران دوستی فارغ از دین و مذهب و قومیت خود، باید به آن عمل کند.

وی درباره سنوات ۱۵ سال خدمت در خبرگزاری ایسنا که پس از اخراج از این خبرگزاری به وی پرداخت نشده است، می گوید: سنوات که چیزی نیست. مبالغ بسیار بیشتری از اینها در طول دوران خدمت در خبرگزاری ایسنا و همچنین ۴ ساله ی فعالیت خبرنگاری پس از آن؛ برای عدم پیگیری برخی پرونده های بزرگ فساد اقتصادی به عنوان رشوه به من پیشنهاد شد که همه را رد کردم؛ خلاصه در یک جمله بگویم که سنوات و مال چیزی نیست… ما آمده ایم تا جانِ مان را برای دفاع از این مردم و ایران زمین بدهیم.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=92209
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. ایراندوست گفت:

    باسلام
    بسیار خوشحالم که چنین خبرنگاران آزاده و میهن پرستی در ایران وجود دارند
    به وجود شما افتخار می کنیم و مانایی و پایداری شما را آرزومندیم
    عضو کوچکی از ملت بزرگ ایران❤

  2. جانباز جنگ گفت:

    سلام
    درود و سپاس از شجاعت و مبارزه جهادی شما برادر )مجید معتمدی ( بدانید که در خط اول جبهه مبارزه با فساد هستید و ما جمعی از خانواده معظم شهدا و جانبازان کشوری نیاز به چنین خبرنگار آن شجاع و پاکدست هستیم دعاگو و تقاضا داریم کوتاه نیاید تا محو کامل رانت خواران و مفسدین و مافیا

  3. مصطفی گفت:

    سلام
    باعث افتخار است که قوه قضائیه علی رغم اینکه تصور نمی شد … و این امیدواری است و ما خوشحالیم که نه تنها اقتصادسالم بلکه تمام رسانه های ضد فساد دسترسی بهتری و اختیارات بیشتری داده شود تا با کمک رسانه و اطلاع رسانی درست با فساد برخورد شود باعث امید است 🙏🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷

  4. محمد رجبی گفت:

    این چه خبرگزاری ملی ایه که مدیرش از خبرنگار شکایت کرده. بعد وقتی خبرنگار تبرئه شده یعنی مدیر اون خبرگزاری فاسده و اتهامات بهش درست بوده. قوه قضائیه نباید بگیره دادگاهیش کنه اینو؟

  5. معرفت گفت:

    درود بر شما

  6. مریم گفت:

    احسنت بر این خبرنگار شیر مادر حلالش

  7. لیلا گفت:

    وای وای وای کجا داریم زندگی می کنیم واقعا متاسف شدم

  8. Mahi گفت:

    May God help and support you and the rest of the journalists who are fighting against corruption. Something should be done so that the corrupt do not have security and whistleblowing and exposing corruption should be appreciated.

  9. ناشناس گفت:

    از یه طرف آدم خوشحال میشه که چنین خبرنگارانی تو ایران کار می کنن و ناراحت میشه که این طوری با اونها رفتار میشه

دیدگاه شما