• کد خبر: ۹۳۹۰۸
  • ۱۴۰۳-۰۲-۱۵ - : ۱۴:۵۸

هدف اردوغان از ادعای قطع روابط تجاری با اسرائیل چیست / آیا این خبر صحت دارد

ترکیه اعلام کرده تمام روابط تجاری و اقتصادی خود با اسرائیل را تا حصول آتش بس در غزه، به حالت تعلیق درآورده است.

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، با این حال شواهد نشان می دهد که خبر اعلامی از سوی دولت ترکیه، نادرست است:

۱_ تجارت سالانه ی ترکیه با رژیم اشغالگر حدودا ۱۰ میلیارد دلار است که بیش از ۹۰ درصد آن به سود ترکیه و شامل کالاهای صادراتی از ترکیه به مقصد سرزمین های اشغالی از سوی صهیونیست ها است.

۲_ دولت رجب طیب اردوغان در ماه های اخیر زیر فشار انتقادات شدید افکار عمومی داخلی و خارجی قرار داشت که چرا درشرایطی که اسرائیل درحال “نسل کُشی” مردم در غزه است، همزمان ترکیه یکی از بزرگ ترین تامین کنندگان کالا و خدمات و سوخت مورد نیازِ این رژیم محسوب می شود…

۳_ علاوه بر انرژی و سوخت، ۵۴ نوع کالای اساسی مصرفی در سرزمین های اشغالی از جمله آلومینیوم، فولاد، محصولات ساختمانی و کودهای شیمیایی از ترکیه تامین می شود و صهیونیست ها در این زمینه وابستگی بالایی به ترکیه دارند.

۴_ با این حال اگرچه اردوغان از تعلیق هرگونه روابط تجاری (واردات و صادرات) با اسرائیل خبر داده است اما برخی منابع، اعلام کرده اند که این موضوع کذب بوده و دولت ترکیه تنها از حالتِ “تجارت مستقیم” با اسرائیل، به فاز تجارت غیرمستقیم شیفت (تغییر وضعیت) کرده است.

۵_ اطلاعات منتشره نشان می دهد در ماه های اخیر که فشار افکار عمومی ترکیه و جهان بر دولت اردوغان به دلیل تامین نیازهای اسرائیل افزایش یافت؛ سیستمی طراحی شد که برمبنای آن تُجار و شرکتهای ترک، در کشور ثالث، تاسیس نمایندگی کرده و از این به بعد با یک واسطه و از طریق کشور و کشورهای ثالث محصولات شان را به رژیم صهیونیستی صادر خواهند کرد!

۶_ به این ترتیب دولت اردوغان تصور می کند با یک تیر، ۲ نشان زده است:

الف: به فشار افکار عمومی داخلی و خارجی برای تحریم اسرائیل و قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی، پاسخ مثبت داده است.

ب: همزمان به تجارت به صهیونیست ها ادامه داده و علاوه بر حفظ تجارت ۱۰ میلیارد دلاری، دوستان خود در آمریکا و انگلستان را نیز راضی نگاه داشته است!

 اردوغان رویای احیای امپراطوری عثمانی را دارد

هدف اصلی اردوغان از این “شوآف” چیست؟

۷_ اما هدف اصلی رجب طیب اردوغان از این “شوآف” و اعلام قطع روابط تجاری با اسرائیل که در رسانه های جهان نیز بازتاب داشته است، چیست!؟

۸_ پاسخ به “رویا” های آقای اردوغان بازمی گردد…

الف: پس از عملیات تنبیهی نیروهای نظامی ایران علیه اسرائیل در عملیاتِ وعده صادق در ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، “وجهه و جایگاه ایران” در افکار عمومی منطقه و جهان افزایش یافت.

ب: این موضوع برای اردوغان که در ۲۰ سال اخیر سعی کرده خود را “میراث دارِ” امپراطور عثمانی و مدافع آرمان فلسطین و نمایندگی جهان اسلام نشان بدهد؛ به هیچ وجه خوشایند نبوده و قابل تحمل نیست.

ج: بنابراین اردوغان با انتشار دروغی تحت عنوان “قطع روابط تجاری با اسرائیل” تلاش می کند جایگاه خود را هم در معادلات منطقه ای و هم در افکار عمومی در این حوزه تقویت کرده و خود را “مُنجیِ بزرگ” مردم فلسطین و جهان اسلام نشان دهد.

۹_ با این حال زمانی می توان دروغ اردوغان و دولتش مبنی بر قطع روابط تجاری با اسرائیل را باور کرد که دیگر کالاهای ترکیه ای در سرزمین های اشغالی “مشاهده” نشود؛ موضوعی که با توجه به موارد یاد شده در بالا، غیرممکن خواهد بود…

۱۰_ علاوه بر موارد یاد شده در بالا باید این پرسش را از آقای اردوغان مطرح کرد که بر فرض که ادعای شما مبنی بر تحریم و قطع روابط تجاری با اسرائیل درست باشد؛ اما آن خط لوله ای که برای انتقال نفتِ آذربایجان از خاک ترکیه به سرزمین های اشغالی کشیده شده و بخش قابل توجهی (حدود ۶۰ درصد) از نفت مورد نیاز صهیونیست ها را تامین می کند، آیا آن را هم بسته اید!؟

۱/۱۰_ مشخص است که پاسخ منفی است.

۲/۱۰_ اگر چُنین اتفاقی روی داده بود، هم اکنون به تیتر یک تمام رسانه های جهان تبدیل شده و شاهد تهدیدات متنوع و متعددِ سران آمریکا و انگلیس و اروپا علیه ترکیه بودیم…

۱۱_ پس در عمل و حتی بر فرض صحتِ قطع صادراتِ کالا و خدمات به رژیم صهیونیستی، تا زمانیکه صهیونیست ها بخش اعظم “سوخت” مورد نیاز خود و ماشین جنگی شان را از طریق ترکیه تامین می کنند؛ هرگونه ادعایی مبنی بر قطع روابط با این رژیم، یک شوخی بزرگ و توهین به شعور افکار عمومی در جهان است.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=93908
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما