• کد خبر: ۹۵۴۵۴
  • ۱۴۰۳-۰۳-۰۲ - : ۱۷:۵۷

حواشی و پیامِ مراسم ادای احترام سران و مقامات کشورهای جهان به پیکر رئیس جمهور رئیسی چه بود

مراسم ادعای احترام روسا و نمایندگان ارشد کشورهای جهان به پیکر رئیس جمهور و وزیر خارجه ی شهید امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد.

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، این مراسم که در زمان نگارش یادداشت ساعات پایانی خود را سپری می کند، حاوی پیام ها و حواشی قابل توجهی بود:

۱_ در این مراسم روسا و نمایندگان ارشد تقریبا تمام کشورهای همسایه و برخی از کشورهای جهان با کمیت و کیفیت قابل توجهی حضور داشتند.

سامح شکری” وزیر خارجه مصر برای اولین بار پس از انقلاب، برای ادای احترام به پیکر رئیس جمهوری به تهران آمد

۱/۱_  رهبران، روسا و نمایندگان حدود ۶۸ کشور و سازمان منطقه ای و بین المللی در جهان امروز در تهران حضور یافته اند، که برخی از آنها به شرح زیر است:

🇶🇦 امیر قطر
🇰🇼 وزیر امور خارجه کویت
🇧🇾 وزیر امور خارجه بلاروس
🇵🇰 نخست وزیر پاکستان
🇪🇬 وزیر امور خارجه مصر
🇸🇾 نخست وزیر سوریه
🇦🇫 وزیر امور خارجه افغانستان
🇱🇧 رئیس پارلمان لبنان
🇦🇿 نخست وزیر آذربایجان
🇹🇯 رئیس جمهور تاجیکستان
🇹🇳رئیس جمهور تونس
🇮🇳 معاون رئیس جمهور هند
🇨🇳 فرستاده ویژه چین
🇷🇺 رئیس پارلمان روسیه
🇦🇲 نخست وزیر ارمنستان
🇮🇶 نخست وزیر عراق‌‌
🇱🇰سریلانکا
🇺🇿ازبکستان
🇩🇿 رئیس مجلس الجزایر
🇲🇻مالدیو
🇯🇵 نماینده ویژه ژاپن
🇰🇿 رئیس مجلس قزاقستان
🇬🇪گرجستان
🇻🇪 وزیر خارجه ونزوئلا
🇴🇲فرستاده ویژه عمان
🇵🇸رییس دفتر سیاسی جنبش حماس
🌏 رئیس و نخست وزیر منطقه کردستان عراق
🌎 نخست وزیر قرقیزستان
🌎 فرستاده ویژه سنگاپور
🌏 وزیر خارجه قبرس
🌏 فرستاده ویژه مالزی
🌍 وزیر خارجه امارات
🌎 رئیس مجلس مالی
🌍 رئیس مجلس اتیوپی

🌎 وزیر خارجه عربستان

🌎 وزیر خارجه بحرین

۲_ مراسم امروز نشان داد که سیاستِ “ایران هراسیِ” صهیونیست ها و به ویژه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم؛ تا حد زیادی در سایه درایت مقامات ارشد کشور به ویژه به دلیل “مدیریتِ” رابطه ی ایران با جنگ غزه، شکست خورده است…

۳_ در همین رابطه تا جایی که بررسی های نگارنده نشان می دهد، “رئیس جمهور تونس” و “وزیر خارجه مصر” امروز برای اولین بار پس از انقلاب، برای ادای احترام به پیکر رئیس جمهوری؛ در تهران حاضر شدند که درنوع خود رویدادی مهم و مثبت در روابط ایران با کشورهای منطقه، مسلمان و عرب محسوب می شود.

۱/۳_ همچنین وزیر خارجه بحرین نیز بعدازظهر امروز به تهران سفر کرده و به رئیس جمهوری ادای احترام کرد. نکته مهم و قابل توجه در رابطه با سفر امروز وزیر خارجه بحرین به تهران این است که پس از حمله به سفارت عربستان در سال ۱۳۹۴؛ بحرین روابط سیاسی خود با ایران را قطع کرد و تا کنون هیچگونه تماس و روابط دیپلماتیکی بین ۲ کشور وجود نداشت. بنابراین این سفر نیز از رویدادهای مهم مراسم امروز تلقی می شود.

۴_ لازم بذکر نیست که دولت و بویژه وزارت خارجه باید ترتیباتی اتخاذ کنند که از “انرژی و فرصت” های ایجاد شده در این زمینه؛ به بهترین وجه در راستای منافع و مصالح ملی در حوزه سیاست خارجی کشور استفاده شود.

۵_ اما از “حواشیِ” مراسم امروز که برای نگارنده جالب توجه بود، این بود که در هیات اعزامی از ترکیه شخصِ “هاکان فیدان” وزیر خارجه جلوتر از “معاون رئیس جمهورِ ترکیه” حرکت می کرد؛ درحالیکه از نظر پروتکلی معاون رئیس جمهور ترکیه؛ سمت بالاتری داشته و باید در راس هیات حرکت کند.

در همین رابطه فیلم زیر را ببینید:

شخصی که در فیلم در راس و جلوی هیات اعزامی از ترکیه حرکت می کند، هاکان فیدان وزیر خارجه است؛ اما درنهایت “جودت ییلماز” معاون رئیس جمهور ترکیه (فردی که عینک به چشم دارد) بر روی سکوی ویژه قرار گرفته و به رئیس جمهوری ادای احترام می کند.

۱/۵_ البته هنگام قرار گرفتن در “جایگاه ویژه” برای ادای احترام به پیکر رئیس جمهوری اسلامی ایران، پروتکل رعایت شده و هاکان فیدان وزیر خارجه ی ترکیه؛ عقب تر و پایین سکوی ویژه ایستاده و معاون رئیس جمهور ترکیه (آقای جودت ییلماز) بالای سکوی ویژه برای ادای احترام قرار می گیرد…

۲/۵_ در تحلیل این وضعیت باید یادآوری کرد که هاکان فیدان پیش از اینکه در سمت وزیر خارجه ترکیه قرار گیرد، سالها ریاست سازمان امنیت ترکیه (میت) را برعهده داشته و عملا دست راست رجب طیب اردوغان محسوب می شد.

۳/۵_ بنظر می رسد با توجه به آنچه امروز در تهران دیده شد و شرح آن در بالا رفت، “هاکان فیدان” همچنان بعد از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه؛ دومین شخص قدرتمند و تصمیم گیر در ترکیه است و جلوتر حرکت کردنِ وی از معاون رئیس جمهورِ ترکیه در تهران، “نمایشِ ناخوادآگاهِ” این واقعیت بوده است…

۴/۵_ در همین رابطه باید خاطرنشان کرد که در کودتای ژوئیه ۲۰۱۶، هاکان فیدان ریاست سازمان امنیت ترکیه را برعهده داشت و در تماس یک مقام ارشد ایرانی با همین فرد؛ کودتای قریب الوقوع به اطلاع دستِ راست رجب طیب اردوغان رسیده و رئیس جمهوری کشورِ همسایه از کودتایی که سازمان سیا تدارک دیده بود، نجات یافت.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=95454
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما