• کد خبر: ۹۵۵۱۶
  • ۱۴۰۳-۰۳-۰۳ - : ۱۷:۲۳

چرا بشار اسد برای ادای احترام به رئیس جمهور رئیسی به تهران نیامد

“بشار اسد” رئیس جمهور دولت عربی سوریه در مراسم ادای احترام سران و مقامات کشورهای جهان به پیکر رئیس جمهور رئیسی، غایب بود.

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، غیبت بشار اسد در مراسم روز گذشته در حالی بود که وزیر خارجه مصر و رئیس جمهور تونس برای اولین بار در ۴۳ سال گذشته به تهران آمدند و حتی بحرین با وجود قطع روابط دیپلماتیک و سیاسی از سال ۱۳۹۴ (حمله به سفارت عربستان) وزیر خارجه اش را برای ادای احترام و عرض تسلیت به تهران فرستاد.

در چُنین شرایطی “غیبت” بشار اسد در تهران، بیشتر به چشم آمد و برخی از خبرنگاران و رسانه های داخلی و خارجی به این موضوع پرداختند.

“رضا غبیشاوی” از معدود روزنامه نگاران ایرانی است که با اخلاق، دانش و تسلط بالا درباره مسائل منطقه و جهان قلم می زند

با این حال نگارنده به دلایل زیر غیبت بشار اسد در مراسم روز گذشته را امری “بدیهی و طبیعی” می داند:

۱_ در “تحلیل” غیبتِ بشار اسد در تهران در مراسم روز گذشته باید به این موضوع کلیدی توجه کرد که “اسد”؛ دشمنانِ کلیدی و قسم خورده ای در داخل و خارج از سوریه دارد.

۲_ اگرچه بشار اسد به تازگی از یک “جنگ داخلی و تهاجم خارجیِ طولانی مدت” خلاصی یافته است، با این حال هنوز بخش قابل توجهی از خاک سوریه در تصرفِ گروه های تروریستی ای همچون داعش و جبهه النصره و برخی دیگر از همپیمانانِ آمریکا و غرب و برخی از کشورهای همسایه قرار دارد.

۳_ نکته مهم در این رابطه این است که هنوز برخی دشمنان داخلی و خارجی در سوریه و حتی سران برخی کشورهای منطقه؛ به دنبالِ “ترور و حذفِ” بشار اسد از ریاست جمهوری و صحنه ی سیاسی در کشور سوریه هستند و به همین دلیل، برنامه ریزی برای سفرهای خارجیِ اسد با دیگر رهبران کشورها متفاوت است.

۴_ بنابراین برای سفر بشار اسد به تهران برای حضور در مراسم ادای احترام به رئیس جمهور رئیسی، باید طیف متنوعی از مسائل و موضوعات ازجمله تامین امنیت در داخل و خارج از خاک و حریم هوایی سوریه، مدیریتِ مشکلات داخلیِ روزمره و جاری در این کشور جنگ زده و احتمال وقوعِ هرگونه مشکل و رویداد احتمالی در غیبتِ بشار اسد؛ پیش بینی شده و برنامه ریزی می شد که احتمالا به دلیل غیرمترقبه بودن حادثه رُخ داده برای رئیس جمهور و در مدت کوتاه ۲ روزه، فرصت مدیریت مسائل یاد شده و دیگر موضوعات احتمالی در کشور سوریه برای سفر بشار اسد به تهران وجود نداشته است.

۵_ این تحلیل و گُمانه زنی جایی پر رنگ تر می شود که ساعاتی پیش بشار ارسد در تماس تلفنی با مخبر، کفیل ریاست جمهوری اعلام کرد: در “اسرع وقت” برای عرض تسلیت به تهران سفر خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=95516
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما