• کد خبر: ۹۵۷۵۰
  • ۱۴۰۳-۰۳-۰۷ - : ۸:۵۵

فعالیت سامانه بارشی تا آخر هفته

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد فعالیت سامانه بارشی تا پنجشنبه از احتمال آب‌گرفتگی، روان‌آب، خسارت به محصولات کشاورزی و اختلال در حمل‌ونقل خبر داد.

 به گزارش اقتصاد سالم ؛ پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در ارتفاعات البرز شرقی، برخی مناطق خراسان شمالی، مناطق کوهستانی گلستان، برخی مناطق اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

فردا سه‌شنبه علاوه بر مناطق ذکر شده بارش‌ها ارتفاعات البرز مرکزی را در برمی‌گیرد. روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی و برخی مناطق شمال غرب کشور رگبار و رعدوبرق روی می‌دهد. روز جمعه در بیشتر مناطق کشور جو آرامی برقرار است.

طی ۵ روز آینده برای مناطقی از شمال شرق و شرق کشور به‌ویژه نوار شرقی و زابل وزش باد شدید و خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. از روز سه‌شنبه نیز در نیمه غربی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز و از پنجشنبه در نیمه شرقی کشور روند افزایش دما آغاز می‌شود.

امروز دریای خزر، دوشنبه خلیج‌فارس، سه‌شنبه و چهارشنبه خلیج فارس و تنگه هرمز مواج است.

هشدار زرد فعالیت سامانه بارشی تا پنجشنبه

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۷: نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال استان‌های خراسان رضوی و سمنان.

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۸: نیمه شمالی آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی اردبیل و ارتفاعات مازندران.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۹: آذربایجان شرقی، اردبیل و ارتفاعات استانهای زنجان، قزوین، البرز، تهران، مازندران و شمال غرب سمنان.

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۰: آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، شمال کردستان و ارتفاعات استانهای قزوین، البرز، تهران، سمنان، مازندران و گیلان.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال مه و کاهش دید، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی، بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، احتیاط در سفر با هواپیماهای سبک، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

هشدار افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید در نواحی مستعد گرد و خاک

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۷: خوزستان و بوشهر.

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۸: بوشهر، فارس، خوزستان، ایلام، نیمه جنوبی خراسان رضوی و شرق سمنان.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۹: شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان.

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۰: شرق خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=95750
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما