• کد خبر: ۶۸۹۹
  • ۱۳۹۹-۰۸-۲۱ - : ۱۵:۳۶

شاه و جنازه روزنامه نگار

اخیرا فیلم کوتاهی در فضای مجازی منتشر شد که در آن خواهر دکتر حسین فاطمی از ماجرای نیمه شب اعدام این روزنامه نگارِ برجسته و کینه محمدرضا پهلوی نسبت به پیکرِ وی می گوید.

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، دکتر حسین فاطمی، روزنامه نگار وطن پرست و آزادی خواه ایرانی بود که در زمان دولت دکتر محمد مصدق، به وزارت امور خارجه منصوب شد و اقدامات مهمی در راه خدمت به وطن به ویژه “تعطیلی سفارت انگلیس در ایران و پیشنهاد ملغی شدن سلطنت و ایجاد حکومت جمهوری” را انجام داد.

دکتر فاطمی پس از کودتای آمریکایی_انگلیسی با مشارکت اراذل و اوباش در روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲؛ به مدت ۸ ماه مخفی شد و در صدر لیست افراد مورد تعقیب و مغضوبِ شخصِ محمدرضا پهلوی قرار داشت که سرانجام دستگیر، شکنجه و اعدام شد.

اخیرا فیلم کوتاهی از سخنان “سلطنت فاطمی”، خواهر دکتر حسین فاطمی درباره نیمه شبی که وی اعدام شد (۱۹ آبان ۱۳۳۳)، منتشر شد که وی اتفاق آن شب را روایت می کند:” شبی که برادرم حسین در پادگان زرهی شهید شد، ساعت ۵ صبح یکی از افسرها به من تلفن زد و گفت که برادرت را شهید کردند و در مسگرآباد دارند نعشش را پنهان می کنند. من دویدم توی خیابان. زمانی رسیدم مسگرآباد که سربازها داشتند جسد برادرم را در قبر مخفی می کردند. خودم را انداختم در قبر و برادرم را با کفن غرق در خون بغل کردم. سربازها ریختند که برادرم را از من بگیرند که گفتم غیرممکن است باید من را بکشید. رفتند از شاه اجازه بگیرند. (شاه) گفت که نعشش را ندهید بهش، خودتان ببرید و هر جایی می خواهد، به خاک بسپارید”.

این موضوع نشان می دهد که محمدرضا پهلوی آنچنان کینه ای نسبت به دکتر حسین فاطمی، روزنامه نگار وطن پرست و آزادی خواه ایرانی داشت که حتی از تحویل جنازه تیرباران شده وی به خواهرش هم، خودداری کرد.

البته این کینه بی دلیل نبود. دکتر فاطمی کسی بود که در زمان مبارزات ضدّ استعماری و استبدادی خود در کنار دکتر مصدق، رسما اعلام کرد که “تا دربار وجود دارد، ایران روی آرامش نخواهد دید” و ایده ملغی شدن سلطنت و اعلام جمهوری، را مطرح کرد که البته با مخالفت مصدق روبه رو شد.

از دیگر اقدامات مهم وی، بستن سفارت انگلیس در تهران به محض انتصاب به وزارت امور خارجه بود، سفارتی که رسما به محل جاسوسی و توطئه عوامل انگلیس بر ضدّ منافع مردم ایران تبدیل شده بود.

این ۲ اقدام شاخص در کنار مقالات تند وی در روزنامه ها در ستایش آزادی و مخالفت با استعمار انگلیس و استبداد رضا شاهی و سپس فرزندش محمدرضا شاه؛ باعث کینه شدید عمال انگلیس و همچنین شخص شاه نسبت به دکتر فاطمی شد تا جایی که وی را به مدت یک سال با حال مریض و بیمار در زندان نگاه داشته، شکنجه و بعد با همان حال تیربارانش کردند و به دستور شخص شاه، حتی از تحویل جسدش به خانواده اش هم، خودداری شد.

دکتر حسین فاطمی در دادگاه شاه

بر طبق اسناد به جا مانده دکتر حسین فاطمی در آخرین دفاعیات خود در دادگاه شاهنشاهی گفت:'” من برای آن کشته می شوم که اولین اقدامم در وزارت (امور خارجه) بستن سفارتخانه و قطع رابطه با انگلستان بود. هیچ مایوس نیستم. از هر قطره خون من هزاران نهال می روید و با تایید خداوند قهار، انتقام این ملت ستمدیده را از استعمار ناپاک می گیرد”.

همچنین بعدها روایت شد که وی هنگام تیرباران در لشگر ۲ زرهی در حالی که آثار ضرب و شتم بر روی بدنش نمایان بود، فریاد زده بود:” بسم الله الرحمن الرحیم؛ پاینده ایران، زنده باد دکتر مصدق”.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=6899
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما