• کد خبر: ۱۶۷۱۱
  • ۱۴۰۰-۰۲-۰۶ - : ۱۹:۴۷

معرفی چند مظنونِ نشتِ فایلِ ظریف/ نیروهای امنیتی اقدام کنند

بررسی اجمالی نشان می دهد که تنها چند مظنونِ اصلی در پروندهِ خروجِ فایلِ صوتیِ محمدجواد ظریف از “مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری” وجود دارد و نیروهای امنیتی با بازجویی از مظنونان، بررسی دوربین های مداربسته و دیگر اقدامات امنیتی می توانند به سرنخ های لازم در این رابطه برسند.

مجید معتمدی _ روزنامه نگار

به گزارش پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، خروج فایل صوتی گفت و گوی ۷ ساعته مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با وزیر امور خارجه و رسیدن آن به دستِ رسانهِ تحتِ مدیریت و پشتیبانیِ عربستان سعودی (ایران اینترنشنال)، علاوه بر ضربه به شاخص های امنیتِ ملی، خدشه بزرگی نیز بر حیثیتِ کشور از نظر اصولِ حفاظت از اسناد و مدارک محرمانه وارد کرد.

تنها ۳ حالت درباره “عامل یا عوامل” اتفاق رخ داده می توان متصور بود: ۱_ خیانتِ داخلی و خروجِ فایل صوتی از طریقِ یکی از افراد دارای دسترسی
۲_ نفوذِ خارجی و به عبارتی دزدیِ فایل از طریقِ ماموران سرویس های امنیتی خارجی
۳_ ترکیبی از احتمال ۱ و ۲. عاملی داخلی فایل صوتی را به عامل نفوذی خارجی داده است.

با توجه به شرایط و اصول حفاظتی در کشور، حالت دوم که جاسوس خارجی از وجودِ چنین فایل صوتی ای و محتویاتِ آن آگاه و شخصا به ساختمانِ مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری نفوذ کرده باشد بعید است و احتمالا حالت اول یا سوم رخ داده است. بنابراین گمانه زنی این است که فایلِ صوتی از طریقِ یکی از افرادی که به آن دسترسی داشته اند، نشت کرده و نهایتا به دست رسانهِ سعودی رسیده است.

حال پرسش اصلی این است که چه کسانی به فایل صوتی گفت و گوی ۷ ساعته مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با وزیر امور خارجه، دسترسی داشته اند!؟

رسانه هایی همچون “ایران اینترنشنال” سعی کردند از فایل صحبتهای ظریف در راستای منافع خود استفاده کنند

پاسخ بسیار ساده و روشن است: تعداد انگشت شمار و بسیار اندکی. این فایل توسطِ “سعید لیلاز” فعالِ اصلاح طلب و طرفِ گفت و گوی محمدجواد ظریف؛ ضبط و به مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری تحویل شده است.

در آنجا نیز این فایل توسط کارمند یا مسوول بخش مربوطه ثبت شده و در بایگانی قرار گرفته است. احتمالا جناب آقای حسام الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری نیز در جریانِ گفت و گو یا خلاصه آن قرار گرفته است.

علاوه بر تقریبا ۳ فردِ یاد شده، چه کسانِ دیگری احیانا به فایلِ گفت و گوی ظریف دسترسی داشته اند!؟ من به عنوان یک روزنامه نگار اطلاعی از ساختارِ درونی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و به طورِ خاص، بخش طبقه بندی و ثبتِ فایل ها و گفت و گوهای اینچنینی از نوعِ تاریخِ شفاهیِ انجام شده با دکتر ظریف ندارم؛ اما نیروهای امنیتی مطمئنا با اندک بررسی اجمالی و کوتاهی، از این موضوع آگاه خواهند شد.

به این ترتیب به احتمال بالا می توان پی برد که فردِ خائن و عاملِ نشتِ فایل گفت و گوی وزیر امور خارجه از مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری کیست.

معمول است که کارآگاهان اداره آگاهی در برخورد با جنایتی بررسی می کنند که فرد یا افرادِ “نفع بَرَنده” از جنایت چه کسانی هستند. فهمیدن این موضوع سرنخ اصلی برای یافتن جانی یا جانیان را به دست می دهد.

به زودی در یادداشت دیگری در این رابطه سخن خواهم گفت.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=16711
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما