• کد خبر: ۱۸۲۶۸
  • ۱۴۰۰-۰۲-۲۷ - : ۱۷:۱۰
در گفت و گو با اقتصاد سالم عنوان شد:

سدسازیِ ترکیه _ رژیم صهیونیستی علیه ایران

ایران سالهاست با ۲ مشکل کم‌آبی و هجوم ریزگردها در بیشتر استانها مواجه است.
بحران آب و ریزگردها نتیجه اجرای پروژه‌های سدسازی، انتقال آب و کشاورزی به شیوه های نامناسب از طرفی و اجرای پروژه‌های آبی کشورهای همسایه همچون ترکیه و افغانستان و به دنبال آن خشکسالی در عراق و سوریه از طرف دیگر، است.
محمد درویش، فعال محیط زیست در گفت و گو با پایگاه خبری «اقتصاد سالم» به نقشِ سدسازی های ترکیه به رهبری رژیم صهیونیستی، در بحران آبی ایران و کشوهای منطقه می پردازد.

درویش در ابتدا به پروژه های عظیم سدسازی در ترکیه اشاره کرد و گفت: ترکیه در طرح سدسازی «گاپ» به دنبال احداث ۲۲ سد است که بعضی از آنها به بهره برداری رسیده و بعضی دیگر در حال احداث است.

وی ادامه داد: پس از سدسازیِ ترکیه بر روی سرشاخه های دجله و فرات در سالهای اخیر، که به خشکسالی در عراق و به تبع آن بحران آب و ریزگردها در ایران منجر شده است؛ سدسازی های ترکیه بر روی رودخانه ارس و همچنین احداث ۲۰ سد بر روی رودخانه زاب در اقلیم کردستان عراق، بحران محیط زیستی در ایران را به شکل نگران کننده‌ای افزایش داده است.

او خاطرنشان کرد: نکته جالب توجه‌ در عملیات سدسازی ترکیه و اقلیم کردستان عراق، سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری رژیم صهیونیستی در طرح «گاپ» و مشارکت ۸۵ درصدی پیمانکاران و شرکت‌های صهیونیستی در طرهای زهکشی و سدسازی است.

درویش تصریح کرد: علاقه‌مندی صهیونیستها به «گاپ» بی‌ارتباط با مشکل آبی این کشور نیست. فلسطین اشغالی، کشوری خشک است که در حال حاضر بخش بزرگی از آب آن توسط کارخانه‌های آب‌ شیرین‌کن تامین می‌شود؛ به‌ همین دلیل برای پیشگیری از بحران و تامین آب در آینده، به کشوری پُرآب نیاز دارد. سرمایه‌گذاری این کشور در ترکیه، می‌تواند آینده آبی فلسطین اشغالی را تامین کند.

با وجودِ لفاظی های گاه و بیگاه اردوغان بر علیه اسرائیل، ۲ طرف (و نه ۲ کشور، زیرا اسرائیل “کشور” نیست) روابطِ آشکار و پنهانِ گسترده و عمیقی با یکدیگر دارند

وی افزود: سدسازی ترکیه بر روی رودخانه ارس، حجم آب جاری این رود را به شکل قابل توجهی کاهش داده و بحران آب در شمال غرب ایران را تشدید می کند، زیرا بخش های وسیعی از کشتزارها و باغات استان های آذربایجان و اردبیل وابسته به آب این رودخانه است.

او افزود: سدسازی بر سرشاخه های دجله و فرات، ضمن افزایش شوری آب در عراق، زمین های کشاورزی و نخلستان های این منطقه را نابود و به شوره زار تبدیل کرده است و همچنین اعتراضات و شورش هایی را با محوریت آب در این کشور، شکل داده است.

ترکیه بنا دارد طبق روال گذشته از مزیت طبیعی جغرافیایی خود، یعنی قرار گرفتن در کنار سرچشمه دجله و فرات استفاده کرده و با اجرای پروژه‌های مدیریت آب، برتری خود در منطقه را اعمال کند. دود انفعال ایران و سایر کشورهای منطقه در قبال پروژه سدسازی ترکیه با مشارکتِ صهیونیستها، به چشم مردم ایران و عراق و سوریه می رود.

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=18268
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما