• کد خبر: ۳۵۷۵۲
  • ۱۴۰۰-۱۲-۰۱ - : ۷:۱۹

جهان به نفت ایران نیاز خواهد داشت

نشریه نیویورک تایمز در گزارشی به نیاز بازار‌های جهانی به نفت ایران در سایه بحران اوکراین پرداخت.

به گزارش اقتصاد سالم؛این نشریه در گزارش خود با عنوان «در بحبوحه تنش اوکراین، تجار نفت به روی یک توافق با ایران شرط بندی می‌کنند»، مدعی شد: در حالی که رهبران غربی زنگ خطر را در خصوص حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین به صدا در آوردند، قیمت نفت روز جمعه بیش از سه درصد ریزش کرد و پس از آن به سر جای خود بازگشت.

در ادامه این گزارش آمده است: از آنجایی که روسیه روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند، بازار‌های جهانی، نگران احتمال اختلال ناشی از درگیری‌ها در اوکراین هستند. این در حالی است که این بازار‌ها به گزارش‌هایی که از احیای توافق هسته‌ای با ایران و پیشرفت در مذاکرات سخن می‌گویند، واکنش (مثبت) نشان می‌دهند؛ تحولی که می‌تواند ده میلیون بشکه نفت را به بازار بیاورد.

به نوشته نیویورک تایمز، در حالی که موانعی بر سر یک توافق جدید با ایران وجود دارد، برخی از تحلیلگران می‌گویند به نظر میرسد طرفین تمایل دارند بر این موانع غلبه کنند.

«اسکات مادل» مدیر گروه انرژی راپیدان و تحلیلگر سابق سیا می‌گوید: برای من، نشانه‌هایی که از هردو سمت تهران و واشنگتن می‌آید، بسیار واضح و روشن است. من فکر می‌کنم ما آنچه را که در مورد امتیازدهی در هر دو طرف برای دستیابی به یک توافق نیاز است را داریم.

«ریچارد برونز» مدیر بخش ژئوپلیتیک بنیاد پژوهشی «Energy Aspects» در لندن نیز معتقد است بازار بین خطر جنگ میان روسیه و اوکراین و احتمال احیای برجام به دو نیم تقسیم شده؛ اما در حال حاضر چشم‌انداز توافق با ایران بر نگرانی از جنگ روسیه و اوکراین غلبه پیدا کرده است.

او در ادامه گفت: در حال حاضر چشم انداز یک توافق با ایران بر نگرانی‌ها در خصوص اختلال در عرضه نفت بخاطر درگیری‌های روسیه و اوکراین غلبه دارد.

او همچنین گفت: ایران دارای ۸۰ میلیون نفت ذخیره است. بخشی از آن در تانکر‌های نزدیک بازار‌های آسیایی آماده فروش است. پس از آن، تهران می‌تواند تولید داخلی خود را به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز ظرف ۸ ماه افزایش دهد و عرضه جدید قابل توجهی را به بازار بیاورد.

بنا بر اعلام ریچارد برونز، در صورتی که توافقی حاصل شود و نفت ذخیره شده به بازار جهانی وارد شود، به سرعت قیمت نفت پایین خواهد آمد. او گفت: در طول زمان جهان به نفت ایران نیاز خواهد داشت.

گفتنی است هشتمین دور مذاکرات وین پس از وقفه‌ای کوتاه برگزار شده است. مقامات ایرانی در این گفتگو‌ها بر لغو کامل تحریم‌ها متمرکز هستند و ضرب الاجل‌های غرب را فضاسازی برای دست کشیدن از پیشنهادات قانونی خود که بر اساس مفاد برجام است، عنوان می‌کنند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=35752
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

دیدگاه شما