• کد خبر: ۸۸۹۰۰
  • ۱۴۰۲-۱۱-۲۹ - : ۱۱:۵۹

سلبریتی های حامیِ کوروش کمپانی، متهم به “معاونت در کلاهبرداری” هستند / چه مجازاتی در انتظار چهره های تبلیغ کننده آیفون ۲۰ میلیون تومانی است

یک حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری اتهاماتِ منتسب به سلبریتی های حامیِ شرکت کوروش کمپانی و مجازات های احتمالی را تشریح کرد.

علیرضا ابوحمزه _ وکیل پایه یک دادگستری _ در گفت وگو با پایگاه خبری “اقتصاد سالم”، اظهار کرد: شرکت کوروش کمپانی و مدیران آن در قالب عنوان مجرمانه ی “کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع” قابل تعقیب و مجازات هستند و آنچه که از نظر جامعه خصوصا مالباختگان اهمیت دارد، رَد و بازگشت اموال تحصیلی از سوی متهمان است که البته قابل تحقق است.

وی ادامه داد: اما درباره هنرمندان، بازیگران و افراد شناخته شده ای (سلبریتی) که اقدام به تبلیغات برای فعالیتهای این شرکت کرده اند، به نظر می رسد در صورت وجود وحدت قصد فیمابین هنرمندان و شرکت کوروش کمپانی و وجود رابطه سببیت، بتوان عنوان “معاونت در جرم کلاهبرداری” را منتسب به هنرمندان دانست با این توضیح که معاونت در جرم کلاهبرداری زمانی تحقق می یابد که معاون؛ بدون دخالت مستقیم در عملیات مجرمانه، فرد مرتکب را در انجام کلاهبرداری و رفتار مجرمانه یاری کرده و یا موجبات انجام جرم را فراهم کند.

امیرحسین شریفیان، مالک متواری کوروش کمپانی

ابوحمزه افزود: به عبارت دیگر معاون جرم بدون اینکه در جرم شرکت داشته باشد و بتوان جرم را به رفتار وی مستند کرد، انجام عمل کلاهبرداری را برای مباشر تسهیل می کند. معاونت در جرم کلاهبرداری نیز همچون مباشرت در جرم دارای سه عنصر قانونی، مادی و معنوی است.

وی خاطرنشان کرد: قانونگذار در ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی عنصر قانونی معاونت را تشریح کرده و مطابق با ماده صدرالذکر اشخاص زیر معاون جرم محسوب می شوند:

الف- هر فردی که دیگری را ترغیب، تهدید، تطمیع، یا تحریک به ارتکاب جرم کند یا با دسیسه یا فریب یا سوءاستفاده از قدرت، موجب وقوع جرم گردد.

ب- هرکس وسایل ارتکاب جرم را بسازد یا تهیه کند یا طریق ارتکاب جرم را به مرتکب ارائه دهد.

پ- هرکس وقوع جرم را تسهیل کند.

تبصره- برای تحقق معاونت در جرم، وحدت قصد و تقدم یا اقتران زمانی بین رفتار معاون و مرتکب جرم شرط است. چنانچه فاعل اصلی جرم، جرمی شدیدتر از آنچه مقصود معاون بوده است مرتکب شود، معاون به مجازات معاونت در جرم خفیف تر محکوم می شود.

این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: به نظر می رسد هنرمندان با تبلیغات انجام داده در شرکت کوروش کمپانی، وقوع جرم را تسهیل کرده اند و اگر این تبلیغات صورت نمی گرفت؛ شرکت کوروش کمپانی نمی توانست به اهداف مجرمانه خود حداقل در این سطح و گستردگی دست یابد.

وی گفت: در خصوص میزان مجازات جرم معاونت در کلاهبرداری نیز باید گفت که مطابق با ماده ۱۲۷ قانون مجازات اسلامی، مجازات معاون یک یا دو درجه پایین تر از جرم مباشر است.

گفتنی است که این وکیل پایه یک دادگستری پیش از این اعلام کرده بود: اقدام مدیرانِ شرکت “کوروش کمپانی” مصداق بارز ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری باشد و مطابق این ماده؛ هر کس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکتها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه‌ها یا مؤسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد، یا به امور غیرواقع امیدوار کند یا از حوادث و پیش آمدهای غیرواقع بترساند یا اسم یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور یا وسایل تقلبی دیگر وجوه یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آنها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد، کلاهبردار محسوب شده و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، به حبس از ۱ تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده‌ است محکوم می‌شود.

گزارش های مرتبط زیر را هم بخوانید:

مالباختگان کوروش کمپانی از سلبریتی های حامیِ این شرکت شکایت کردند / مسئولان: به اتهاماتِ چهره ها رسیدگی می شود + لیست شکایت شدگان

 

کوروش کمپانی فروشنده آیفون ۲۰ میلیونی، چگونه میلیاردها تومان از مردم کلاهبرداری کرد / سرنوشت بخشی از پولِ مشتریان روشن شد  

 

اتهامات قضایی مالک کوروش کمپانی اعلام شد /  تا ۷ سال زندان در انتظار امیرحسین شریفیان است

 

 

لینک کوتاه : https://eghtesadsalem.com/?p=88900
نظرات کاربران :

مطالب مندرج در بخش "کامنت"، نظراتِ مخاطبانِ سایت بوده و پایگاه خبری اقتصاد سالم قادر به تائید یا ردِّ صحت یا درستی آنها نیست و مسئولیتی در قبال این نظرات ندارد.

  1. محمد گفت:

    آقای وکیل پایه یک،
    میشه گفت عدم سو نیت سلبریتی ها محرزه، و شکایتی هم علیه شون بشه منع تعقیب میخوره، یک جورایی خودشونم گول خوردن و وحدت قصدی وجود نداشته

  2. نظری مجتبی گفت:

    لعنت خدا به اختلاسگران و هزاران لعنت به اختلاسگران شرکت کورش کمپانی که با همدستی و معاونت سلبریتی های بی وجدان مردم رو فریب دادن ..بخدا قسم من به پسرم که با دوتا کد ملی چهل میلیون بحساب این بی شرفا واریز کرد بهش گفتم این قضیه کلاهبرداری هستش برگشت تو جواب من گفتش بابا خیلی از چهره های مهم بازیگری و ورزشکاران دارن تبلیغ این شرکت رو میکنن اینها همشون که بیخودی نمیان مردم رو تشویق به خرید کنن..فقط میخوام بگم که گول این سلبریتی ها رو خورد..امیدوارم دستگاه محترم قضائی و کل عوامل دولت محترم حق مردم رو از این … زاده ها هر چه زودتر بگیرن

دیدگاه شما